Direcția de management academic și asigurare a calității este o structură instituţională autonomă, constituită în 2003, care activează în baza Cartei Universitare, a Regulamentului de organizare și funcționare a DMAAC din cadrul Universității Pedagogice de Stat “ION CREANGĂ” din Chișinău, a documentelor normative ce reglementează procesul de învățământ din Republica Moldova, în vederea atingerii excelenţei academice în educaţie şi în domeniul cercetării ştiinţifice.
Managementul calității este un ansamblu de măsuri folosite în mod regulat la nivel instituțional sau de sistem, în scopul asigurării calității învățământului superior, cu accent pe îmbunătățirea calității per ansamblu.
Asigurarea calității este un proces continuu, progresiv de evaluare (examinare, monitorizare, garantare, menținere și îmbunătățite) pe baza unor criterii bine stabilite, a calității sistemului de învățământ superior și a programelor de studii.
Punctul forte al procesului de management al calităţii la nivel UPSC este încadrarea atât a studenţilor, cursanţilor, cât şi a specialiştilor din sistemul educaţional şi alte domenii adiacente în structurile de asigurare a calităţii la toate nivelurile: universitate, facultate, catedră, program de studiu.
Misiunea direcției rezidă în aplicarea standardelor de calitate, evaluarea calităţii, mentenanţa şi îmbunătăţirea continuă a sistemului de management a calităţii în cadrul Universităţii, axându-se, concomitent, și pe optimizarea performanţelor UPSC, cu politica de calitate orientată spre perfecţionarea continuă a serviciilor educaţionale raportate la nevoile implicite și exprimate ale studenţilor.
- organizarea sistemului de asigurare a calităţii;
- elaborarea regulamentelor interne, procedurilor, a indicatorilor, criteriilor şi metodologiei de evaluare şi asigurare a calităţii;
- coordonarea procesului de elaborare a planului de studii, programelor de studii, curricula, suporturilor curriculare etc.;
- monitorizarea procesului de asigurare a calităţii, a activităţii Consiliilor, Comitetelor de asigurare a calităţii;
- determinarea strategiei de evaluare a calităţii în cadrul UPSC;
- evaluarea documentelor normativ-reglatorii ale procesului de învăţământ (planuri, curricula, materiale didactice), a rezultatelor academice, performanţei personalului didactic;
- acordarea asistenţei metodice în elaborarea instrumentelor de evaluare;
- acordarea suportului metodic în pregătirea către evaluarea internă şi externă;
- crearea condiţiilor de realizare a procedurii de evaluare, asistenţă în procesul de evaluare externă.
Sistemul universitar (intern) de management al calităţii include:
- la nivel instituţional:
- Consiliul de Asigurare a Calităţii, organ universitar colectiv cu funcţie consultativă;
- Comisia Senatului Studii şi calitate deţine autoritatea şi responsabilitatea pentru promovarea politicilor de asigurare a calităţii, precum şi controlul proceselor din cadrul universităţii;
- Secţia de Asigurare a Calităţii şi Dezvoltare Curriculară,coordonează SMC la nivel instituţional, activităţile de planificare, proiectare, implementare, menţinere şi îmbunătăţire continuă a sistemului de management al calităţii în UPSC.
- la nivel de facultate:
- Comisia de asigurare a calităţii, coordonează şi analizează activităţile de asigurare şi menţinere a calităţii programelor educaţionale la nivel de facultate;
- la nivel de catedră:
- Comitetul de asigurare a calităţii, care asigură calitatea tuturor proceselor derulate în cadrul catedrei (învăţământ, cercetare, organizare şi relaţii externe).
Nr. o/d
Facultatea
Președinții comisiilor de asigurare a calității la nivel de facultate
1.
Arte Plastice și Design
Ursachi Rodica, dr., conf. univ.
e-mail: ursachi.rodica@upsc.md
mob.: 0794488082.
Filologie și Istorie
Melinte Veronica, lector
e-mail: melinte.veronica@upsc.md3.
Limbi și Literaturi Străine
Nazaru Cristina, dr., conf. univ.
e-mail: nazaru.cristina@upsc.md
mob.: 0692154304.
Psihologie și Psihopedagogie Specială
Cerneavschi Viorica, dr., lector univ.,
e-mail: cerneavschi.viorica@upsc.md
mob.: 0695353975.
Științe ale Educației și Informatică
Dubineanschi Tatiana, dr., conf. univ.,
e-mail: dubineanschi.tatiana@upsc.md
mob.: 0699132446.
Centrul Formare Continuă
Țap Elena, dr., conf. univ., director, Centrul Formare Continuă;
email: tap.elena@upsc.md,
tel. 069296938
- Planul de activități al Secției de Asigurare a Calității și Dezvoltare Curriculară pentru anul de studii 2021-2022
- Planul de activități al Departamentului de Asigurare a Calității și Dezvoltare Curriculară pentru anul de studii 2019-2020
- Programul de formare al auditorilor interni privind evaluarea internă a calităţii programelor de studii superioare, ciclul III, Doctorat în cadrul Universităţii, anul de studii 2019-2020
- Programul de formare a managerilor, coordonatorilor de programe privind asigurarea şi dezvoltarea calităţii programelor ciclul II, Master, ciclul III, Doctorat în cadrul Universităţii, anul de studii 2019-2020
- Programul de formare a studenţilor implicaţi în sistemul de management al calităţii Universitar în anul de studii 2019-2020
- Planul de acțiuni privind înlăturarea neconformităților identificate în procesul de evaluare externă a programelor de studii din cadrul UPS „Ion Creangă” din Chișinău, 2018-2019
- Planul de activități al Departamentului de Asigurare a Calității și Dezvoltare Curriculară pentru anul de studii 2018-2019
- Raportul Departamentului de Asigurare a Calității și Dezvoltare Curriculară pentru anul de studii 2018-2019
- Planul de activități al Departamentului de Asigurare a Calității și Dezvoltare Curriculară pentru anul de studii 2017-2018
- Raportul Departamentului de Asigurare a Calității și Dezvoltare Curriculară pentru anul de studii 2017-2018
Date de contact
telefon: (+373) 22 358 103,
email: dmaac@upsc.md
Componență
Funcție: şef SACDC
E-mail: laposina.emilia@upsc.md
Funcție: specialist principal, conf. univ., dr.
E-mail: frunze.alesea@upsc.md
Structură organizatorică
Acte normative
- Standarde și linii directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior (ESG), aprobat Conferința Ministeriale din Erevan, 14-15 Mai 2015
- Cu privire la participarea studenților în asigurarea calității, aprobat ME, Ordin nr. 738 din 05.08.2016
- Recomandări cu privire la participarea studenţilor în asigurarea calităţii formării profesionale în învăţământul superior, aprobat ME, Ordin nr. 738 din 05.08.2016
- Aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi acreditării programelor de studii şi a instituţiilor de învăţământ, Hotărârea nr. 616 din 18.05.2016
- Metodologia ANACEC, modificată 141-01, 22.02.2022
- Ghid de evaluare externă a instituţiilor de învăţământ superior, aprobat Consiliul de Conducere al ANACIP, PV nr. 9 din 23.06.2016
- Ghid de evaluare externă a programelor de studii de licenţă, învăţământ superior, aprobat Consiliul de Conducere al ANACIP, PV nr. 9 din 23.06.2016
- Ghid de evaluare externă a programelor de studii de masterat, învăţământ superior, aprobat Consiliul de Conducere al ANACIP, PV nr.9 din 23.06.2016
- Ghid de evaluare externă a programelor de studii de doctorat, învăţământ superior, aprobat Consiliul de Conducere al ANACIP, PV nr.9 din 23.06.2016
- Ghid de evaluare externă a programelor de formare profesională continuă, învăţământ superior, aprobat Consiliul de Conducere al ANACIP, PV nr.9 din 23.06.2016
- Regulament de asigurare a calităţii în cadrul Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 7 din 30.03.2017;
- Regulament de activitate al Secţiei Asigurare a Calităţii şi Dezvoltare Curriculară a Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 7 din 30.03.2017;
- Regulament de funcţionare a Consiliului de Asigurare a Calităţii în cadrul Universităţii Pedagogice de Stat ,,Ion Creangă” din mun. Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 7 din 26.05.2016;
- Regulament de evaluare internă a programelor de studii în cadrul Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 7 din 30.03.2017;
- Regulament privind prevenirea plagiatului în cadrul Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 3 din 25.10.2018;
- Procedura operaţională de evaluare a calităţii serviciilor educaţionale de către beneficiari în cadrul Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 4 din 29.11.2018;
- Procedura de realizare a recomandărilor şi deciziilor agenţilor de evaluare externă/internă a calităţii în cadrul Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 4 din 29.11.2018;
- Procedura privind elaborarea, monitorizarea şi revizuirea periodică a programelor de studii, curricula disciplinară în cadrul Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din mun. Chişinău, aprobat şedinţa Senatului PV 6 din 25.02.2016;
- Listele nominale ale Consiliului, Comisiilor şi Comitetelor de asigurare a calităţii pentru anul 2018-2019, aprobat şedinţa Senatului Ord. 230 din 26.09.2018;
- Listele nominale ale Consiliului, Comisiilor şi Comitetelor de asigurare a calităţii pentru anul 2018-2019, aprobat şedinţa Senatului Ord. nr. 228 din 27.09.2017.
Chestionare
Nr. o/d | Titlul chestionarului | Link-ul formularului |
1. | Chestionar de evaluarea a nivelului de adaptare la mediul academic universitar a studenților din anul I, ciclul licență | |
2. | Chestionar de evaluare a nivelului de satisfacție al studenților privind serviciile universitare | |
3. | Chestionar de evaluare a activității metodistului în cadrul stagiului de practică pedagogică | |
4. | Chestionar de evaluare a practicii de inițiere în profesie | |
5. | Chestionar de monitorizare a organizării și desfășurării practicii de profesionalizare/creație a studenților | |
6. | Chestionar de evaluare a activității didactice la curs | |
7. | Chestionar de evaluare a programului de studiu la ciclul I, licență, absolvenți | |
8. | Chestionar de evaluare a calității procesului didactic realizat online | |
9. | Chestionar de evaluare a organizării și desfășurării examenului la curs | |
10. | Chestionar de monitorizare a organizării și desfășurării practicii de cercetare la ciclul I, licență |
- Chestionar de monitorizare a organizării și desfășurării practicii de profesionalizare/creație ale masteranzilor;
- Chestionar de evaluare a activității didactice la cursul predat;
- Chestionar de monitorizare a organizării și desfășurării practicii de cercetare la ciclul II, master;
- Chestionar de evaluare a eficacității programului studii la ciclul II, master de către angajatori;
- Chestionar de monitorizare a evaluărilor și lucrului individual la curs ale masteranzilor;
- Chestionar pentru evaluarea programului de studiu la ciclul II master ( absolvenți);
- Fișa de evaluare a orei publice;
- Chestionar de evaluare a activității didactice de la ora de curs.
- Anchetă cu referire la informarea despre facultatea Formare Profesională Continuă;
- Chestionar de evaluare a activității didactice la cursul predat;
- Chestionar de evaluare a eficacității programelor de formare profesională continuă de către angajatori;
- Chestionar de identificare a nevoilor de formare profesională continuă a formabililor;
- Chestionar de evaluare a programului de formare profesională continuă de către cursanți;
- Chestionar de identificare a satisfacției formabililor privind calitatea managementului informației;
- Chestionar pentru identificarea nevoilor de formare continuă a cursanților;
- Chestionar fişa de evaluare a orei publice.
Evaluare
- Planul de acțiuni privind înlăturarea neconformităților identificate în procesul de evaluare externă a programelor de studii 2018-2020
- Realizarea în UPSC a Recomandărilor MECC bazate pe rezultatele acreditării 2017
- Recomandări-cadru privind îmbunătățirea programelor de studii bazate pe rezultatele evaluărilor externe a calității în vederea acreditării acestora, 15.12.2017
- Dispoziție cu privire la desemnarea Comisiilor pentru elaborarea rapoartelor de autoevaluare a programelor de studii la ciclul I, licență, ciclul II, master, 05.02.2018
- Dispoziție cu privire la organizarea evaluării interne a programelor de studii la ciclul I, licență, 03.10.2018
- Extras din procesul-verbal nr.2 al ședinței Senatului Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din 27.09.2018
- Lista programelor de studii superioare, ciclul I, licență, pe domeniile de formare profesională Științe ale educației, Arte, Filologie propuse pentru evaluarea internă în anul universitar 2018-2019
- Lista programelor de studii superioare, ciclul II, master, pe domeniile de formare profesională Științe ale Educației, Arte, Științe umaniste, Filologie, Științe sociale și comportamentale, propuse pentru evaluarea internă în anul universitar 2018-2019
- Ordin cu privire la lista nominală a Consiliului, Comisiilor, Comitetelor de Asigurare a Calității, UPS „Ion Creangă” în anul de studii 2020-2021
- Programul activităților privind evaluarea internă a programului de formare profesională, ciclul II, master, anul de studii 2018-2019