Lista subprogramelor de cercetare din cadrul Programului instituțional de cercetare a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău pentru 2024
I. Lista proiectelor de cercetare în cadrul „PROGRAMULUI DE STAT 2020-2023”. Parteneriate
PROIECT | SCOP | RAPOARTE ANUALE |
---|---|---|
1. Cercetarea și valorificarea patrimoniului arheologic medieval din Republica Moldova Cifrul: 20.80009.1606.06 Director de proiect: Sergiu MUSTEAȚĂ, dr. hab. | 2020 – Valorificarea patrimoniului arheologic medieval al Republicii Moldova 2021 – Valorificarea patrimoniului arheologic medieval al Republicii Moldova 2022 – Valorificarea patrimoniului arheologic medieval al Republicii Moldova 2023 – Valorificarea patrimoniului arheologic medieval al Republicii Moldova | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
2. Alfabetizarea terminologică a elevilor de gimnaziu Cifrul: 20.80009.1606.07 Director de proiect: Olga COSOVAN, dr. | 2020 – Documentarea asupra curricula și a ghidurilor de implementare (2019) 2021 – Conceptualizarea strategiilor de lucru cu terminologia în practica din Republica Moldova (manuale) 2022 – Elaborarea listelor de unități din minimumul lexical al elevilor de gimnaziu și a glosarelor spective 2023 – Expertizarea modelelor elaborate de lucru cu terminologia la etapa gimnazială | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
3. Elaborarea și implementarea manualelor digitale interactive în învățământul preuniversitar Cifrul: 20.80009.0807.25 Director de proiect: Tatiana CHIRIAC, dr. | 2020 – Proiectarea și elaborarea unui editor MDI destinat pentru crearea manualelor digitale interactive la diferite discipline 2021 – Proiectarea și dezvoltarea resurselor și aplicațiilor educaționale interactive pentru manualele digitale preconizate, în conformitate cu curriculumul național 2022 – Elaborarea prototipurilor de manuale digitale interactive la disciplinele școlare: informatica, științe, matematica, limba română, limba franceză 2023 – Testarea și implementarea MDI în procesul de instruire din învățământul general | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
4. Aspecte psihosociale ale securității psihologice și manifestările ei în plan social la copii Cifrul: 20.80009.0807.31 Director de proiect: Sergiu SANDULEAC, dr. | 2020 – Determinarea bazelor teoretice ale aspectelor psihosociale în formarea securității psihologice la copii de diferite vârste 2021 – Crearea bazei metodologice în formarea securității psihologice la copii de diferite vârste 2022 – Intervenția psihosocială în formarea securității psihologice la copii de diferite vârste 2023 – Generalizarea și diseminarea rezultatelor cercetării și ghidurilor metodologice | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
5. Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice din perspectiva conceptului Clasa Viitorului Cifrul: 20.80009.0807.37 Director de proiect: Victoria GONȚA, dr. | 2020 – Crearea bazei metodologico-științifice a formării inițiale și continui a cadrelor didactice în conceptul „Clasa Viitorului” 2021 – Elaborarea conținuturilor inovaționale în educație în conceptul „Clasa Viitorului” 2022 – Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice din perspectiva conceptului „Clasa Viitorului” 2023 – Promovarea transpoziției didactice a politicilor care vizează inovațiile în educație | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
6. Metodologia implementării TIC în procesul de studiere a științelor reale în sistemul de educație din Republica Moldova din perspectiva inter/transdisciplinarității (concept STEAM) Cifrul: 20.80009.0807.20 Director de proiect: Liubomir CHIRIAC, dr. hab. | 2020 – Analiza și sistematizarea rezultatelor teoretice ale cercetărilor (în plan național și internațional) în domeniul utilizării TIC în procesul de în procesul de predare-învățare-evaluare a științelor reale din perspectiva inter/transdisciplinarității (concept STEAM) 2021 – Elaborarea resurselor educaționale din perspectiva STEAM pentru învățământul preuniversitar 2022 – Aplicarea conceptului STEAM în scopul valorificării interdisciplinarității 2023 – Analiza rezultatelor implementării conceptului STEAM. Elaborarea de recomandări privind îmbunătățirea politicilor educaționale pentru studierea științelor reale | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
7.Inovarea sistemului național de evaluare a rezultatelor școlare din perspectiva paradigmei competențelor Cifrul: 20.80009.0807.32 Director de proiect: Silvia GOLUBUȚCHI, dr. | 2020 – Dezvoltarea sistemului de evaluare a rezultatelor şcolare în învăţământul general în asigurarea implementării noilor generaţii de curricula 2021 – Dezvoltarea sistemului de evaluare a rezultatelor şcolare în învăţământul general în asigurarea implementării noilor generaţii de curricula 2022 – Dezvoltarea şi proiectarea metodelor, seturilor de instrumente ale ERŞ specifice pentru diferite arii curriculare în bază de competenţe 2023 – Asigurarea culturii evaluării rezultatelor şcolare în vederea formării competenţelor în învăţământul general | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
8. Modificări şi tendinţe spaţio – temporale ale componentelor de mediu din bazinul hidrografic Bâc sub impactul antropic Cifrul: 20.80009.7007.24 Director de proiect: Anatolie PUŢUNTICĂ, dr | 2020 – Documentarea surselor bibliografice, formularea ipotezelor de lucru şi alegerea metodologiei de cercetare 2021 – Investigarea componentelor de mediu în bazinul hidrografic Bâc 2022 – Prelucrarea datelor și diferențierea modificărilor spațio-temporale a componentelor de mediu 2023 – Elaborarea strategiei și opțiunilor de protecție a componentelor de mediu din bazinul hidrografic Bâc | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
9. Reconfigurarea procesului de învățare din învățământul general în contextul provocărilor societale Cifrul: 20.80009.0807.27 Director de proiect: Ludmila FRANȚUZAN, dr. | 2020 – Analiza condițiilor actuale de proiectare şi realizare a procesului de învățare cu evidențierea deficienţelor şi a premiselor de schimbare în contextul provocărilor societale 2021 – Proiectarea Paradigmei de reconfigurare a procesului de învățare şi a metodologiilor conexe 2022 – Dezvoltarea și validarea în experimentul pedagogic a modelelor, metodologiilor, instrumentelor conexe de reconfigurare a procesului de învățare 2023 – Implementarea și valorificarea metodologiilor în activități didactice de reconfigurare a procesului de învățare în contextul provocărilor societale | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
10. Fundamentarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale Cifrul: 20.80009.0807.45 Director de proiect: Nelu VICOL, dr. | 2020 – Analiza holistică și consolidarea expertizei științifice de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare continua 2021 – Reconceptuali-zarea traseului de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare profesională continua 2022 – Conceptualizarea și fundamentarea Paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare continua 2023 – Valorizarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare profesională | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
11. Bazele teoretice și metodologice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane Cifrul: 20.80009.1606.10 Director de proiect: Angela CUCER, dr. | 2020 – Analiza politicilor naționale și internaționale cu referire la asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general. Realizarea expertizei metodologiilor existente de asigurare psihologică în sistemul de învățământ general 2021 – Elaborarea dimensiunilor conceptuale și modelelor de asigurare a activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane 2022 – Actualizarea, adaptarea, elaborarea, experimentarea și validarea complexelor de metodologii pentru prevenție, evaluare și intervenție psihologică 2023 – Definitivarea ghidului metodologic pentru prevenție, evaluare și intervenție psihologică; implementarea și diseminarea rezultatelor obținute în cadrul proiectului | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 Raport final |
12. Elaborarea noilor materiale multifuncționale și tehnologii eficiente pentru agricultură, medicină, tehnică și sistemul educațional în baza complecșilor metalelor “S” și „D” cu liganzi polidentați Cifrul: 20.80009.5007.28 Partener: Institutul de Chimie (USM) Director de proiect: Eduard COROPCEANU, dr. | 2020 – Sinteza compușilor coordinativi ai metalelor tranziționale cu liganzi polifuncționali, studiul proprietăților utile și elaborarea propuneriolor privind dezvoltarea instruirii prin cercetare 2021 – Asamblarea complecșilor cu liganzi heterofuncționali pentru determinarea capacității de concurență a diferitor grupe funcționale în procesul de coordinare la ionii metalici 2022 – Studiul corelației compoziție-structură-proprietăți în baza compușilor noi și a calculelor cuantice 2023 – Implementarea rezultatelor obținute în procesul educațional în cadrul facultății Biologie și chimie a UPSC și în sistemul de învățământ preuniversitar | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 |
13. Cadrul conceptual, metodologic și managerial al educației nonformale în Republica Moldova Cifrul: 20.80009.0807.23 Partener: USM Director de proiect: Vasile ANDRIEȘ, dr. | 2020 – Etapă organizațional-analitică 2021 – Construcție teoretică: fundamentarea și conceptualizarea Educației nonformale a elevilor în Republica Moldova 2022 – Elaborarea metodologiei și a instrumentelor de evaluare în educația nonformală a elevilor 2023 – Construcţie metodologică şi organizaţională: fundamentarea cadrului metodologic şi managerial al Educaţiei nonformale a elevilor | Raport 2020 Raport 2021 Raport 2022 Raport 2023 |
II. Lista proiectelor de cercetare în cadrul PROGRAMULUI UE ORIZONT 2020 (CG-ENI/2017/ 386-980 CE)
DENUMIREA PROIECTULUI | DIRECTOR DE PROIECT | RAPOARTE |
---|---|---|
1. Condiții pedagogice de optimizare în post criză pandemică prin prisma dezvoltării gândirii științifice (CPOED) Cifrul: 20.70086.32/COV | Sergiu SANDULEAC, dr. | Accesare Raport |
2. DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft), în cadrul proiectului ”Ausgrabung der Siedlung der Poienești-Lucașeuca Kultur von Ivancea-sub Pădure” (ME125/12-1) | Octavian MUNTEANU, dr. | Accesare Raport |
3. Black Sea CONNECT | Tudor Casreaveț, dr. | Accesare Raport |
4. DOOR | Tudor Casreaveț, dr. | Accesare Raport |