Se anunţă susţinerea tezei de doctor în psihologie

Candidat:  DIȚA  Maria

Conducător ştiinţific: VÎRLAN Maria, doctor în psihologie, conferențiar universitar

Consiliul ştiinţific specializat: D 511.02-21-25

Tema tezei: Autocontrolul și stabilitatea emoțională la preadolescenții cu comportament deviant

Specialitatea: 511.02. Psihologia dezvoltării și psihologia educațională

Data: 17 decembrie 2021

Ora: 12:00                  

Local: Sala Senatului, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din mun. Chișinău, str. Ion Creangă 1, blocul 2 și online http://meet.google.com/jtj-xwaa-wuo

COMPONENȚA CONSILIULUI ȘTIINȚIFIC SPECIALIZAT:

RACU Igor, doctor habilitat în psihologie, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”– președinte al C. Ç. S.

LOSÎI Elena, doctor în psihologie, conferențiar universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” – secretar științific al C. Ç. S.

JELESCU Petru, doctor habilitat în psihologie, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”

BOROZAN Maia, doctor habilitat în științe pedagogice, profesor universitar, Universitatea de Stat din Tiraspol

PLEȘCA Maria, doctor în psihologie, conferențiar universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”

Referenți oficiali:

BOLBOCEANU Aglaida, doctor habilitat în psihologie, profesor cercetător, Institutul de Științe ale  Educației

PRIȚCAN Valentina, doctor în psihologie, conferențiar universitar, Universitatea de Stat „Alecu  Russo” din Bălți

Rezumatul tezei

Scopul lucrării: identificarea particularităților autocontrolului și stabilității emoționale la preadolescenții cu comportament deviant și determinarea condițiilor psihologice de diminuare a comportamentului deviant la preadolescenți prin sporirea nivelului de autocontrol și stabilitate emoțională la aceștia.

Noutatea și originalitatea științifică: au fost relevate și descrise particularitățile autocontrolului și stabilității emoționale la preadolescenții cu comportament deviant și au fost stabilite condițiile de ordin psihologic care fac posibilă dezvoltarea stabilității și autocontrolului emoțional și diminuarea comportamentului deviant la preadolescenți.

Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea problemei științifice importante rezidă în: identificarea particularităților stabilității și autocontrolului emoțional la preadolescenții cu comportament deviant și elaborarea unui program de intervenție psihologică centrat pe dezvoltarea prioritară a stabilității și autocontrolului emoțional, ceea ce a contribuit la diminuarea semnificativă a comportamentului deviant prin implementarea strategiilor de dezvoltare a autocontrolului și stabilității emoționale la subiecții experimentali.

Semnificația teoretică: au fost obținute cunoștințe științifice despre natura psihologică a comportamentului deviant și caracteristicile lui esențiale; despre stabilitatea emoțională și controlul emoțional al preadolescentului; despre profilul emoțional al preadolescentului cu comportament deviant; despre strategiile de dezvoltare a stabilității și autocontrolului emoțional, orientate spre identificarea și lichidarea cauzelor psihologice ce generează comportamentului deviant.

Valoarea aplicativă: elaborarea, implementarea și validarea unui program de intervenție psihologică orientat spre dezvoltarea stabilității și autocontrolului emoțional, variabile responsabile de comportamentul preadolescenților, care poate fi utilizat, în procesul educativ, cu efect benefic asupra calității comportamentului preadolescentului; propunerea unui set de recomandări practice privind eficientizarea activităților de asistență psihologică a preadolescenților cu nivel scăzut al stabilității emoționale și controlului emoțional; elaborarea și punerea în uz practic a metodologiei de diagnosticare, măsurare și evaluare a stabilității emoționale și controlului emoțional.

Teza de doctor și rezumatul pot fi consultate la biblioteca Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” http://dir.upsc.md:8080/xmlui/handle/123456789/2681 și pe pagina web http://www.cnaa.md/thesis/57712/

Loading