
Despre laborator
Misiunea Laboratorului CIP constă în susținerea excelenței universitare prin investigații pedagogice, parteneriate de implementare a inovațiilor pedagogice (universități-instituții de învățământ general) și promovarea culturii cercetării și inovării prin organizarea evenimentelor științifice și a bunelor practici de transfer inovațional.
Scopul Laboratorului CIP vizează contribuții strategice la dezvoltarea culturii cercetării universitare prin realizarea activităților investigaționale de inovare a educației în contextul proiectelor de cercetare și prin formarea profesională inițială și continuă a cadrelor didactice privind metodologia cercetării pedagogice.
Obiectivele generale ale Laboratorului CIP:
- (a) cooperarea instituțională, națională și internațională pentru organizarea evenimentelor științifice universitare în aria cercetărilor și inovațiilor pedagogice;
- (b) proiectarea, realizarea și mediatizarea cercetărilor pedagogice inovative pentru valorificarea experiențelor de transfer al inovațiilor pedagogice în practica universitară și școlară;
- (c) mediatizarea experiențelor de cercetare pedagogică acțională;
- (d) organizarea evenimentelor științifice consacrate formăriii competențelor de cercetare ale personalului didactic universitar și ale studenților;
- (e) promovarea cercetărilor relevante dezvoltării teoriei și practicii pedagogice și a bunelor practici de transfer inovațional în învățământul universitar și general;
- (f) motivarea personalului didactic universitar pentru construcție și dezvoltare curriculară și predarea disciplinelor universitare în baza rezultatelor propriilor cercetări;
- (g) instituirea Școlilor științifice în context universitar și dezvoltarea Școlii științifice Pedagogia culturii emoționale.
Domenii de cercetare: Teoria generală a educației, Axiologia educației, Pedagogia universitară, Pedagogia culturii emoționale, Pedagogia comunicării, Filosofia educației, Managementul educațional.
Istoric
Istoricul laboratorului
Laboratorul Cercetări și Inovații Pedagogice a fost instituit în anul 2020 în cadrul Universității de Stat din Tiraspol. Obiectivele specifice ale LCIP vizează:
- (a) proiectarea, realizarea și mediatizarea cercetărilor pedagogice inovative;
- (b) acordarea serviciilor de consultanță privind cercetarea și inovarea pedagogică;
- (c) valorizarea experiențelor instituționale de producere și transfer al noilor cunoștințe;
- (d) elaborarea/publicarea unor metodologii de construcție, dezvoltare curriculară și predare universitară în baza rezultatelor propriilor cercetări;
- (e) atragerea fondurilor pentru susținerea cercetărilor și a transferului inovațional;
- (f) coordonarea tezelor de doctorat pentru dezvoltarea Școlii științifice Pedagogia culturii emoționale și instituirea noilor direcții de cercetare;
- (g) participarea la concursuri naționale și internaționale pentru obținerea proiectelor de cercetare și inovare a educației;
- (k) diseminarea rezultatelor cercetării pedagogice în ediții științifice prestigioase;
- (l) realizarea activităților științifice conexe orientate spre dezvoltarea științelor pedagogice.
Activitatea laboratorului CIP este organizată conform următoarelor direcții:
- documentarea științifică privind teoria și metodologia cercetării pedagogice;
- conceptualizarea teoretică a cercetării pedagogice acționale la nivel teleologic, de conținut și metodologie specifică;
- desfășurarea activităților științifice organizate cu centre similare de cercetare din țară și de peste hotare;
- proiectarea și realizarea activităților științifice de formare profesională continuă pentru cercetarea pedagogică a personalului didactic din învățământului superior și general;
- organizarea activităților științifice de promovare a culturii inovării în învățământul superior;
- publicarea rezultatelor științifice în ediții prestigioase;
- constituirea echipelor de cercetători ai UPSC (în baza direcțiilor de cercetare) și colectarea modelelor de transfer inovațional universitar;
- consultarea masteranzilor, doctoranzilor și a cadrelor didactice universitare privind teoria și metodologia cercetării pedagogice și a transferului inovațional în context universitar.
În baza direcțiilor de activitate au fost organizate evenimente științifice internaționale:
Conferințe științifice internaționale organizate în R. Moldova:
- Conferinţa ştiinţifică internațională „Cultura cercetării pedagogice: provocări și tendințe contemporane”, Ediția I-a, Republica Moldova, Chişinău, 5 – 6 iunie, 2021
- Conferința științifică internațională „Cercetarea pedagogică: Exigențe contemporane și perspective de dezvoltare”, Ediția I-a, 3-4 noiembrie, 2023 (Conferința internațională „Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare”, ediția a I-a)
- Conferința științifică internațională „Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare” Ediția a II-a, 8-9 noiembrie, 2024 https://upsc.md/2024/11/11/conferinta-internationala-cercetarea-pedagogica-exigente-contemporane-si-perspective-de-dezvoltare-editia-a-ii-a/
Conferințe științifice cu participare internațională organizate în R. Moldova:
- Conferinţa ştiinţifico-practică cu participare internațională „Cercetarea și inovarea educației din perspectiva exigențelor actuale ale pieții muncii”, Ediția I-a, 30-31 octombrie, 2021
Mese rotunde:
- Masa rotundă „Direcții de management a cercetării și a transferului inovațional în învățământul superior”, Ediția I, 3-4 Aprilie, 2021
- Masa rotundă „Direcții de management a cercetării și a transferului inovațional
în învățământul superior”, Ediția a II-a, 17-18 iunie, 2022 chrome-extension://kdpelmjpfafjppnhbloffcjpeomlnpah/https://usteam.md/wp-content/uploads/2022/06/AGENDA-Masa-Rotund%C4%83-17-18-iunie-2022-FINAL.pdf - Seminar științific internațional „Provocări actuale privind formarea profesională a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar”, noiembrie, 2023
- Coordonarea activității științifice a echipei în cadrul Subprogramului instituțional de cercetare „Managementul formării profesionale pentru cercetarea acțională în perspectiva inovării educației” (perioada 2024-2027)
- Organizarea Colocviului științific cu participare internațională „Metodologii explorate în cercetarea pedagogică acțională”. Abordări inter- și transdisciplinare”, 26 noiembrie, 2024, format onside (cu prezență fizică) Chişinău, Republica Moldova – București, Pitești, România, eveniment științific organizat pentru autoevaluarea și evaluarea de către experții străini a rezultatelor activității științifice în cadrul proiectului de cercetare. Scopul colocviului științific: abordarea teoretico-practică a metodologiilor de cercetare pedagogică acțională în învățământul superior.
- Cooperare internațională pentru organizarea evenimentelor științifice în baza protocolului de colaborare cu Centrul de Cercetări ştiinţifice în domeniul psihopedagogiei aplicate – PRO ED EXPERT. Universitatea Națională de Știință și Tehnologie, Politehnica București, Centrul Universitar Pitești din România. Obiective realizate: cooperarea cu personalul didactic universitar în vederea planificării și organizării activităților de cercetare și a evenimentelor științifice; sensibilizarea personalului didactic universitar pentru construcție și dezvoltare curriculară și predarea disciplinelor în baza rezultatelor propriilor cercetări; organizarea evenimentelor științifice universitare comune de promovare a inovațiilor pedagogice.
- Cooperare națională pentru organizarea activităților științifice de promovare a transferului inovațional în baza Acordului de colaborare cu Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți și Laboratorul Științific „Tehnologii Educaționale Inovaționale. Obiective realizate: proiectarea, realizarea și mediatizarea cercetărilor pedagogice inovative pentru valorificarea experiențelor de transfer al inovațiilor pedagogice în practica educației prin intermediul organizării manifestărilor științifice.
- Formarea profesională continuă privind cercetarea pedagogică aplicativă în baza Acordurilor de colaborare cu licee din România și Republica Moldova ca bază experimentală pentru cercetările pedagogice.
- Organizarea seminariilor științifice în România (2) și R. Moldova (3) pentru implicarea cadrelor didactice din învățământul superior și general în procese de cercetare și inovare a educației:
- Seminar științific Nr 1: „Cercetarea pedagogică acțională: Abordări teoretico-practice a formării profesionale a cadrelor didactice” în parteneriat cu Laboratorul Științific „Tehnologii Educaționale Inovaționale, USARB, 29 februarie, 2024;https://upsc.md/2024/03/02/seminarul-stiintific-cercetarea-pedagogica-actionala-abordari-teoretico-practice-a-formarii-profesionale-a-cadrelor-didactice-2/
- Seminar științific Nr 2: Stagiile de practică – context de valorificare a competențelor de cercetare pedagogică acțională. Laboratorul Științific „Tehnologii Educaționale Inovaționale” în parteneriat cu Laboratorul de Cercetări și Inovații Pedagogic, Republica Moldova, 23 aprilie, 2024;
- Seminar științific Nr 3 „Dimensiuni actuale în cercetarea pedagogică acțională” în parteneriat cu: Liceul „Sf. Mucenic Sava Berca” și Liceul Tehnologic Beceni, Buzău, România, septembrie, 2024; https://upsc.md/2024/10/01/seminarul-stiintific-managementul-valorificarii-inovatiilor-prin-cercetarea-pedagogica-actionala-2/
- Seminar științific Nr 4. „Dimensiuni actuale în cercetarea pedagogică acțională” în parteneriat cu: Liceul Tehnologic Topoloveni, Argeș, România, septembrie, 2024; https://upsc.md/2024/10/01/seminarul-stiintific-dimensiuni-actuale-in-cercetarea-pedagogica-actionala/
- Seminar științific Nr 5. Managementul valorificării inovațiilor prin cercetarea pedagogică acțională” în parteneriat cu Laboratorul „Tehnologii Educaționale Inovaționale, USARB, 26 septembrie,2024.https://upsc.md/2024/10/01/seminarul-stiintific-managementul-valorificarii-inovatiilor-prin-cercetarea-pedagogica-actionala-3/
Seminariile științifice și metodologice organizate cu profesorii școlari au contribuit la dezvoltarea profesională a acestora și diminuarea dificultăților formării la elevi a competențelor investigaționale. Proiectele de CPA elaborate de profesorii școlari în grup demonstrează interesul și preocuparea acestora pentru înțelegerea etapelor și organizarea procesului investigațional.
Ca urmare, au fost stabilite mecanisme funcționale de stimulare a transferului inovațional în învățământul superior: reconsiderarea strategiilor de activitate inovațională a personalului didactic universitar, promovarea culturii cercetării și a antreprenoreatului inovativ în comunitatea științifică universitară, responsabilizarea personalului de conducere privind proiectarea activității inovaționale în cadrul subdiviziunilor universitare, invitarea unor experți de referință în domeniul inovării educației pentru schimb de experiență și servicii de consultanță, organizarea unor evenimente științifice universitare de lansare a modelelor de transfer inovațional (la nivel de produse curriculare elaborate în baza propriilor cercetări ale CDU), motivarea personalului didactic universitar pentru activitate inovativă prin includerea în fișa de post a unor responsabilități specifice activității inovaționale, instituirea unor platforme tehnologice și clastere inovaționale, stimularea inițiativelor originale de activitate inovațională în cadrul proiectelor naționale și internaționale, promovarea universitară a noilor direcții de cercetare dezvoltate de CDU în scopul dezvoltării unor școli științifice pe domenii, parteneriate cu centre similare din țară și de peste hotare, organizarea unor concursuri ale proiectelor de cercetare și inovare (doctoranzii universității), asigurarea serviciilor de consultanță pentru cercetare și inovare pedagogică, planificarea evenimentelor științifice de promovare a culturii cercetării (experiențe și modele de inovare a educației), elaborarea în colaborare a unor metodologii de dezvoltare inovațională universitară, organizarea unor evenimente științifice de promovare a modelelor de transfer inovațional, orientarea conducătorilor de doctorat spre planificarea activității inovaționale a doctoranzilor, publicarea pe pagina Web a școlii doctorale a informațiilor relevante despre conducătorii de doctorat, inclusiv, a experiențelor de transfer inovațional a acestora, motivarea doctoranzilor pentru publicarea elementelor de inovație și transfer tehnologic începând cu debutul studiilor, crearea în subdiviziunile universitare a incubatoarelor inovative coordonate de CDU pentru coordonarea activității de cercetare a studenților, masteranzilor, profesorilor școlari cu implicarea reprezentanților mediului de afaceri, monitorizarea absolvenților de masterat pentru admiterea la doctorat prin intermediul conducătorilor de doctorat, publicarea culegerii anuale a elementelor inovative din tezele de masterat în scopul motivării masteranzilor pentru admitere la doctorat, colaborarea cu instituții de învățământ pentru colectarea bunelor practici de transfer inovațional etc.
Priorități și direcții strategice
- Provocări societale
- Inovații sociale
- Valorificarea capitalului uman și social
- Tehnologii și produse educaționale inovative
- Educația pentru dezvoltarea durabilă
Obiective și misiune
Obiectivele specifice de cercetare în cadrul laboratorului:
- cooperarea cu personalul didactic universitar pentru planificarea și organizarea activităților de cercetare și a evenimentelor științifice;
- consultarea studenților și doctoranzilor în problematica cercetării;
- monitorizarea publicării cercetărilor pedagogice relevante și diseminarea rezultatelor cercetării în publicații științifice (naționale și internaționale);
- formarea profesională inițială și continuă pentru cercetare și transfer inovațional;
- participarea la concursuri pentru obținerea proiectelor de cercetare și inovare a educației;
- managementul proiectelor de cercetare obținute prin concurs;
- realizarea activităților științifice conexe orientate spre dezvoltarea științei pedagogice.
Obiectivele de cercetare proiectate pentru anul 2025
- Construcție și dezvoltare curriculară în baza rezultatelor cercetării pedagogice a membrilor echipei prin conceperea, elaborarea și publicarea notelor de curs, a produselor curriculare necesare studenților, masteranzilor și doctoranzilor pentru proiectarea și realizarea cercetărilor pedagogice acționale;
- Organizarea colocviului științific pentru cadrele didactice universitare și studenți din România și R. Moldova. Ediția a II-a „Evaluarea competenței inovaționale a studenților pedagogi. Indicatori, descriptori și criterii specifice” în baza Acordului de colaborare (Centrul de Cercetări Ştiinţifice în Psihopedagogie aplicată – PRO ED EXPERT, Universitatea din București, România);
- Proiectarea și organizarea unui Workshop cu masteranzii-absolvenți (iunie, 2025) „Importanța cercetării acționale pentru dezvoltarea carierei pedagogice”
- Proiectarea și organizarea Conferinței științifice internaționale,10-11 octombrie, 2025 pentru publicarea rezultatelor cercetării știinţifice privind tehnologiile de formare a cadrelor didactice pentru cercetarea pedagogică acțională generatoare a mecanismelor dezvoltării competențelor investigaționale și innovative;
- Elaborarea și publicarea monografiei Managementul cercetării pedagogice acționale;
- Valorizarea rezultatelor cercetării în contextul organizării evenimentelor științifice pentru promovarea bunelor practici de implementare a inovațiilor în învățământul general și superior.
Obiectivele de cercetare realizate în 2024
- Analiza surselor științifice cu referire la conceptul de cercetare pedagogică acțională,
- Elaborarea chestionarului de identificare a nevoilor de formare profesională a cadrelor didactice în planificarea și realizarea cercetării pedagogice acționale,
- Prelucrarea cantitativă și calitativă a rezultatelor studiului experimental 22.02.2024 – 26.04.2024,
- Clarificarea esenței științifice și conceptualizarea cercetării pedagogice acționale,
- Mediatizarea rezultatelor cercetării în învățământul superior și învățământul general,
- Planificarea cercetărilor pedagogice acționale și organizarea seminariilor știinţifice pentru diseminarea rezultatelor cercetării,
- Extinderea colaborării în domeniile de cercetare și de formare profesională cu entități instituționale din țară și de peste hotare,
- Organizarea activităților de cercetare pedagogică acțională în baza Acordurilor de colaborare,
- Identificarea mecanismelor funcționale de promovare a strategiei didactice universitare bazate pe cercetarea pedagogică acțională,
- Elaborarea modelului conceptual al metodologiei de cercetare pedagogică acțională,
- Evaluarea rezultatelor cercetării în cadrul proiectului și planificarea activităților științifice de implementare a metodologiei de cercetare pedagogică acțională,
- Fundamentarea teoretică a demersurilor formative a competențelor de cercetare ale cadrelor didactice,
- Organizarea și desfășurarea Conferinței Științifice Internaționale „Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare” Ediția a II-a,
- Teoretizarea experiențelor de implementare a inovațiilor pedagogice prin CPA,
- Publicarea rezultatelor studiului teoretic și experimental în materialele conferințelor internaționale și în reviste științifice de profil.
Valori și impact cercetări
Imperativul cunoașterii inovatoare, operaționalizat în scopul și obiectivele subprogramului de a forma specialiști în educație pentru învățarea prin cercetare bazată pe acțiuni concrete de implicare în propria dezvoltare profesională a fost realizat prin crearea unor premise teoretico-aplicative ale cercetării pedagogice acționale necesare pentru formarea competențelor investigaționale la studenți, masteranzi și doctoranzi, la cadrele didactice universitare și la profesorii școlari.
Obiectivele subprogramului pentru anul 2024 a presupus organizarea procesului investigațional prin respectarea etapelor planificate în subprogram:
- conceptualizarea cercetării pedagogice acționale (CPA),
- modelizarea științifică a cercetării pedagogice acționale,
- mediatizarea rezultatelor cercetării în învățământul superior și învățământul general.
Activitățile emergente formării profesionale inițiale și continue a cadrelor didactice, realizate în cadrul primului an al proiectului, prin acțiuni coerente de cunoaștere științifică, a presupus angajarea acestora în CPA prin planificarea implementării inovațiilor pedagogice în activitatea profesională în învățământul superior și în învățământul general.
Reconsiderarea teoretică și valorificarea pertinentă a cercetării pedagogice acționale în învățământul superior pedagogic a fost orientată spre producerea strategiilor și mecanismelor fertile de formare profesională a cadrelor didactice stimulative dezvoltării științei pedagogice.
Rezultatele științifice obținute de către membrii subprogramului în anul 2024:
- au fost identificate problemele specifice CPA în formarea profesională a cadrelor didactice,
- a fost conceptualizată cercetarea pedagogică acțională la nivelul unor principii, etape și metodologii specifice;
- au fost stabilite reperele metodologice de proiectare și realizare a cercetării acționale în practica învățământului superior pedagogic;
- au fost create premise teoretico-aplicative ale CPA pentru asigurarea integralității și continuității procesului de formare profesională a competențelor investigaționale ale studenților, masteranzilor și a doctoranzilor, a cadrelor didactice universitare și a profesorilor școlari.
Procesele de CPA au generat condiții pedagogice necesare pentru continuarea cercetărilor orientate spre identificarea mecanismelor de inovare a educației prin validarea competenței de cercetare și a competenței inovaționale.
Pentru rezultatele înregistrate au fost obținute Medalia de aur pentru cartea editată peste hotare (1) și Medalia de argint pentru cartea editată peste hotare (1).
Echipă
Membri

Maia Borozan
Maia BOROZAN, doctor habilitat în pedagogie, profesor universitar, șefa Laboratorului CIP, Licentiată în filologie

Nume Prenume
descriere

Nume Prenume
descriere

Nume Prenume
descriere
Biografii
Maia BOROZAN (CV)
Diana ANTOCI (CV)
Larisa SADOVEI (CV)
Aurelia GLAVAN (CV)
Lilia ȚURCAN (CV)
Elena BÎRSAN (CV)
RUSU Elena (CV)
Aurica BUZENCO (CV)
Albina SCUTARU (CV)
Olesea BUCUCI (CV)
Proiecte
Descriere proiecte
Actualmente echipa de cercetare a laboratorului își desfășoară activitatea în cadrul proiectului instituțional de cercetare:
Subprogramul „Managementul formării profesionale pentru cercetarea pedagogică acțională în perspectiva inovării educației”, cod 040105 (2024-2027)
Echipa de proiect în perioada activității sale a câștigat 2 proiecte.
Tinerii cercetători pentru anii 2025-2026 – „25.80012.0807.20TC Prevenirea agresivității în mediul școlar prin educația pentru toleranță a elevilor, Țurcan Lilia, dr., Scutaru Albina, asist.univ.”
Stimularea excelenței cercetărilor științifice pentru anii 2025-2026 „25.80012.0807.64SE Managementul dezvoltării culturii organizaționale în învățământul superior Sadovei Larisa, dr,Borozan Maia, prof.univ., Țurcan Lilia, dr .”
Finanțări
Compartiment în proces de completare …
Publicații
Articole publicate
Compartiment în proces de completare …
Parteneriate
Instituții și organizații
Parteneriate naționale și internaționale
Acord de colaborare cu Centrul de Cercetări ştiinţifice în domeniul psihopedagogiei aplicate – PRO ED EXPERT. Universitatea Națională de Știință și Tehnologie, Politehnica București, Centrul Universitar Pitești din România.
Acord de colaborare cu Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți și Laboratorul Științific „Tehnologii Educaționale Inovaționale.
Obiective realizate: proiectarea, realizarea și mediatizarea cercetărilor pedagogice inovative pentru valorificarea experiențelor de transfer al inovațiilor pedagogice în practica educației prin intermediul organizării manifestărilor științifice.
Acorduri de colaborare cu licee din România
- Liceul Tehnologic Beceni, Buzău
- Liceul Tehnologic „Sf. MC. Sava” Berca, Buzău
- Școala Gimnazială Măgura, județul Buzău
Acorduri de colaborare cu licee din R. Moldova
- Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, mun. Bălți
- Liceul Teoretic „Petre Ștefănucă”, or. Ialoveni
- IP Liceul Teoretic „N. Gogol”, mun. Bălți
- Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, mun. Chișinău
- IP Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, or. Fălești
- IP Liceul Teoretic Recea, s. Recea r-nul Rîșcani
- IP Liceul Teoretic „Liviu Damian”, or. Rîșcani
- Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”, mun. Chișinău
Proiecte comune și inițiative
Compartiment în proces de completare …
Știri și evenimente
Anunțuri rezultate, conferințe, workshop-uri etc.
Admiterea 2025, se prelungește sesiunea suplimentară
Dragi candidați la studii, avem o vest ebună! Așadar, toți...
DetaliiUPSC, cu noi performanțe în cercetare științifică
3 proiecte comune ale cercetătorilor din UPSC și din Universitățile...
Detalii„VotART”- culoare și vot: Arta democrației – concurs de pictură cu tematică electorală
Instituția Publică „Centrul de instruire continuă în domeniul electoral” (CICDE)...
DetaliiNoutăți din domeniu sau perspective personale ale echipei
Admiterea 2025, se prelungește sesiunea suplimentară
Dragi candidați la studii, avem o vest ebună! Așadar, toți...
DetaliiUPSC, cu noi performanțe în cercetare științifică
3 proiecte comune ale cercetătorilor din UPSC și din Universitățile...
Detalii„VotART”- culoare și vot: Arta democrației – concurs de pictură cu tematică electorală
Instituția Publică „Centrul de instruire continuă în domeniul electoral” (CICDE)...
DetaliiOportunități
Locuri de muncă
Compartiment în proces de completare …
Pentru studenți
Compartiment în proces de completare …
Contact
Adresă
- Chișinău, str. Ion Creangă, nr. 1, MD-2069
Programul de lucru
- Luni – Vineri: 08:30 -16:30
Formular de contact
Resurse
Compartiment în proces de completare …