Formare profesională a cadrelor didactice universitare: digitalizarea procesului didactic și aplicarea TIC

În perioada martie-aprilie 2024 s-a desfășurat prima parte a sesiunilor de formare a competențelor digitale ale cadrelor didactice universitare pentru implementarea inovațiilor digitale și transformarea procesului educațional de calitate din domeniul Științe ale Educației în era tehnologiilor informaționale.

Activitățile de formare profesională s-au desfășurat alternativ:

  • Activitățile teoretice frontale, în regim online, în clasa virtuală constituită – în perioada 8-18 aprilie 2024;
  • Activitățile aplicative de grup, în regim față în față, în  sălile de curs ale Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău – în perioada  22-26 aprilie 2024.

Instruirile au fost organizate în baza unor programe de formare profesională elaborate de mai mulți experți din România:

  • Iordan PETRESCU, Prof. univ. Dr. ing., ex-Președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), care a prezentat propunerile privind proiectarea instrumentelor specifice procesului de instruire la distanță, inclusiv, elaborarea cadrului normativ instituțional de referință;
  • Catrina CHIVU, Conf. univ., Dr., Universitatea Transilvania din Brașov, România, a dezvoltat competențele cadrelor didactice universitare pentru a integra eficient tehnologiile informaționale în activitățile lor didactice și de cercetare, cu scopul de a îmbunătăți calitatea educației și productivitatea cercetării;
  • Mircea NEAGOE, Prof. univ., Dr., Universitatea Transilvania din Brașov, România, a inițiat cadrele didactice universitare în digitalizarea cursurilor universitare, necesare pentru asigurarea procesului de instruire la distanță;
  • Florin MIHAI, Prof. univ., Dr., Academia de Studii Economice, București, România, a asigurat componenta de proiectare a componentei didactice în cursurile de instruire la distanță.

Finalitatea acestor programe o reprezintă sprijinirea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice universitare din perspectiva noilor tendințe în domeniul educației, raportate la dinamica educațională privind digitalizarea proceselor, dezvoltarea competențelor digitale pentru utilizarea tehnologiilor, resurselor digitale și crearea produselor electronice pentru dezvoltarea a 10 programe de master din domeniul Științe ale Educației la forma de învățământ la distanță.

Tematicile abordate în activitățile educaționale au inclus: tipurile de conținuturi didactice care pot fi integrate în cursurile digitale și pe platformele e-learning, componentele didactice, crearea de tutoriale video, aplicații utilizate în predare și cercetare, instrumentele Moodle, crearea diagramelor profesionale, diferite aplicații utilizate în crearea cursurilor digitale, tutoriale pentru predarea interactivă în format online ș.a.

A doua etapă a sesiunilor de formare va avea loc în perioada: a doua jumătate a lunii mai (online) – iunie (cu prezență). Activitățile de instruire s-au realizat în cadrul subproiectului UPSC: „Asigurarea calității și relevanței formării profesionale a viitorilor pedagogi prin programe de studii inovative și conexe la piața muncii” (ACRVP), Proiectul Învățământul Superior din Moldova, implementat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, finanțat de Banca Mondială.

Loading