În perioada 14 – 15 martie 2024, o echipă de cadre didactice și de conducere de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău s-a aflat la Universitatea Transilvania din Brașov, România.
Activitățile din cadrul vizitelor au fost realizate în baza programului subproiectului: „Asigurarea calității și relevanței formării profesionale a viitorilor pedagogi prin programe de studii inovative și conexe la piața muncii” (ACRVP), Proiectul Învățământului Superior din Moldova (PÎSM), implementat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, cu suportul financiar al Băncii Mondiale.
Reprezentanții UPSC, Angela Globa, dr., conf. univ., Prorector pentru digitalizare, comunicare, imagine și relații cu partenerii sociali, Nina Garștea, dr., conf. univ., decan facultatea Științe ale Educației, Stela Gînju, dr., conf. univ., Direcția Management academic și asigurarea calității, Lucia Sava, dr., conf. univ., Direcția Comunicare, Imagine și Marketing Instituțional și Tatiana Veveriță, dr., conf. univ., viitorul șef al subdiviziunii ÎD, au participat la mai multe activități tematice cu scopul analizei bunelor practici privind organizarea și implementarea învățământului la distanță în cadrul instituțiilor de învățământ superior.
Activități realizate:
- Familiarizarea cu structura organizatorică, cadrul normativ, evoluția istorică și pagina web a CIDIFR (https://didactic.unitbv.ro/centrul-de-invatamant-la-distanta-si-invatamant-cu-frecventa-redusa);
- Determinarea diagramei relațiilor de colaborare și coordonare ale CIDIFR cu compartimentele și structurile suport ale universității, precum și responsabilităților și a modalităților de remunerare/motivare a coordonatorului CIDIFR, responsabilului de la facultate, coordonatorului de program, titularului de curs și a tutorelui;
- Studierea Planului strategic 2020-2024, Planului operațional 2023-2024, Strategiei de perfecționare în tehnologia IDIFR a personalului implicat, Programului de managementul calității sistemului ID/IFR din universitate pentru 2023-2024 și a Raportului de activitate a CIDIFR pentru anul de studii 2022-2023;
- Familiarizarea cu numărul de programe organizate la învățământ cu frecvență redusă și învățământ la distanță și cu structura, modalitatea de verificare/aprobare a planurilor de ID/IFR;
- Analiza structurii fișei disciplinei și a calendarului disciplinei la ID/IFR;
- Identificarea numărului de ore desfășurate de titularul de curs și/sau tutore în dependență de tipurile de activități (AI, AT, TC, AA și examen) și a modalităților de realizare a feedbackului pe platformă;
- Familiarizarea cu sistemul de asigurare a calității și diverse proceduri existente în cadrul CIDIFR pentru monitorizarea și controlul activității didactice ID/IFR (Procedura de multiplicare și distribuire a materialelor didactice ID/IFR; Procedura de asigurare a echivalenței planurilor de învățământ ID/IFR cu cele de la IF; Procedura de monitorizare a sistemului tutorial și de comunicare bidirecțională; Procedura de instruire și perfecționare a personalului ID/IFR etc.);
- Familiarizarea cu modalitatea de aprobare, revizuire și actualizare a suporturilor de curs, utilizate în cadrul ID în baza unor instrumente specifice, precum: Procedura de actualizare periodică a materialelor didactice în tehnologia ID; Convenția de colaborare pentru elaborarea materialelor didactice în tehnologia ID; Fișa de evaluare a materialelor didactice în tehnologia ID și Proces-verbal de recepție a materialului didactic în tehnologia ID;
- Familiarizarea cu formele de evaluare a performanțelor cadrelor didactice prin chestionare (autoevaluare; evaluare periodică de coordonator CIDIFR; evaluare de către studenți (Chestionar de evaluare a materialelor didactice în tehnologia ID și Chestionar de evaluare a activității de tutoriat); evaluare colegială) și cu Raportul și Plan de acțiuni elaborat de coordinator;
- Familiarizarea cu diverse ghiduri care facilitează implementarea învățământului la distanță:
- Ghid de elaborarea a materialelor didactice în tehnologie ID;
- Ghid pentru utilizarea platformei de e-learning – cadre didactice;
- Ghid pentru utilizarea platformei de e-learning – studenți;
- Manual utilizare TURNITIN prin Moodle – cadre didactice;
- Manual utilizare TURNITIN prin Moodle – studenți;
- Ghid pentru utilizarea aplicației BigBlueButton pe platforma e-learning (cadre didactice/studenți);
- Ghid de utilizare a grupurilor în Moodle;
- Ghid de creare a forumului de dialog cu studenții;
- Ghid e-learning de evaluare și notare generală;
- Ghid videoconferință (cadre didactice/ studenți);
- Ghid de prezentare a cursului online pentru studenți ID/IFR;
- Ghidul studentului ID/IFR etc.
- Familiarizarea cu tipurile de catalog al cursului (borderou) completate de profesor pe platforma Intranet;
- Studierea normării activităților didactice la ID/IFR și a machetei contractului anual de studii;
- Analiza platformei Moodle; vizualizarea unor modele de materiale video, a suporturilor de curs utilizate în cadrul învățământului la distanță;
- Analiza caracteristicilor tehnice ale platformei Moodle.
Activități ce urmează a fi implementate:
- Diseminarea bunelor practici de la cele două instituții de învățământ vizitate în vederea implementării ID la ciclul II, Master în cadrul UPSC.
- Elaborarea cadrului normativ privind organizarea și desfășurarea ÎD în cadrul UPSC.
- Elaborarea ghidurilor pentru cadrele didactice, studenți, personal non-didactic referitor la implementarea ÎD în cadrul UPSC (elaborarea materialelor didactice în tehnologia ID, utilizarea SMÎ Moodle etc.).
- Instituirea unei subdiviziuni care va realiza coordonarea tuturor activităților ID la nivel de universitate, în cooperare cu facultățile universității, pentru asigurarea furnizării unei instruiri adecvate din punct de vedere științific şi metodologic pentru toate programele de studii ID din universitate; echipa nominală a sbdiviziunii pentru ID va fi compusă din: specialiști elaborare cursuri în tehnologia ID; specialiști comunicare cu studenții; formatori în tehnologia ID; ingineri programatori; specialiști în SMÎ etc.; elaborarea cadrului normativ de funcționare a subdiviziunii ID.
- Elaborarea/aprobarea planurilor de învățământ la distanță la ciclul II, Master ținând cont cadrul normativ aprobat la nivel național și instituțional.
- Realizarea de formări cu coordonatorii de program de studiu, titularii de curs, cadre didactice, personal non-didactic implicați în realizarea ÎD referitor la: procesul de elaborare a suportului de curs digital în format ÎD, elaborarea și plasarea uni curs în SMÎ Moodle, utilizarea platformei de e-learning în cadrul ID etc.