La 6 decembrie 2025, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, Facultatea Științe ale Educației, catedra Pedagogia Învățământului Primar în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, direcția Politici în învățământul general au desfășurat masa rotundă „Autoevaluarea în contextul pilotării Metodologiei privind evaluarea rezultatelor învățării în clasele primare: configurări teoretice și bune practice”.
Evenimentul a reunit cercetători și practicieni din domeniul pedagogiei învățământului primar în vederea abordării politicilor și practicilor referitoare la evaluarea rezultatelor învățării în clasele primare, cu accent pe promovarea experiențelor pozitive de formare a competențelor de autoevaluare ale elevilor de vârstă școlară mica și analiza factorilor ce pot eficientiza acest proces.
Totodată, Masa Rotundă a constituit o platformă de discuții între grupul de lucru instituit de MEC în vederea pilotării Metodologiei privind evaluarea rezultatelor învățării în clasele primareși cadrele didactice, membre ale eșantionului de pilotare.
La eveniment au participat cu prezență fizică circa 130 de cadre didactice și manageriale delegate din eșantionul de pilotare, și online circa 2400 de cadre didactice atât din cele 267 instituții de învățământ general participante în cadrul pilotării Metodologiei de evaluare a rezultatelor învățării în clasele primare, cât și din mediul academic universitar, precum și cei interesați de tematica mesei rotunde.
Evenimentul a fost conceptualizat de Comitetul științific coordonat de dna Ludmila URSU, prof. univ., dr. și moderat de doamnele Nina GARȘTEA, conf. univ. dr., decana Facultății de Științe ale Educației și Irina MUNTEANU, învățătoare, grad did. superior, director adjunct instruire la IPLT „M. Eminescu”, metodist principal în Direcția Educație Ungheni.
La debutul mesei rotunde, doamna Lucia CEPRAGA, conf. univ. dr., prorectora pentru activitatea didactică a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, a salutat participanții, subliniind rolul cadrelor didactice în formarea și dezvoltarea personalității elevului. Sesiunea inaugurală a inclus și discursul doamnei Corina LUNGU, șefa direcției Politici în învățământul general din cadrul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, care a menționat importanța evenimentului și necesitatea de a dezvolta politicile educaționale în domeniul evaluării rezultatelor învățării în vederea îmbunătățirii calității educației.
Tematica generală a evenimentului s-a axat pe conceptul de autoevaluare: configurări teoretico-metodologice, retro- și prospective în contextul evaluării rezultatelor învățării în clasele primare, prezentat de: Tatiana DUBINEANSCHI, conf. univ. dr. și Natalia POPA, conf. univ. dr., șefa catedrei Pedagogia Învățământului primar și bune practici privind autoevaluarea în contextul pilotării Metodologiei privind evaluarea rezultatelor învățării în clasele primare, diseminate de cadrele didactice:
- Taisia DASCAL, învățătoare, IPLT „G. Meniuc”, mun. Chișinău;
- Natalia BERNAZ, învățătoare, grad did. superior, IPL „Da Vinci”, mun. Chișinău;
- Inga POPOVA, învățătoare, grad did. II, IPLT „Academician C. Sibirschi”, mun. Chișinău;
- Ala LAVRIC, profesoară de limba străină, grad did. II, IPG „M. Eminescu, or. Cantemir;
- Natalia ONOFEI, profesoară de educația fizică, grad did. I, IPG Izbiște, r. Criuleni;
- Nina DORIN, profesoară de educația muzicală, grad did. superior, IÎL „Litterarum”, mun. Chișinău.
În cadrul comunicărilor și dezbaterilor desfășurate în panele de discuții, au fost identificate valențe ale autoevaluării din perspectiva teoretico-metodologică și cea a actorilor educaționali, au fost înaintate sugestii de îmbunătățire a Metodologiei pilotate și de elaborare a Ghidului de implementare.
Ca rezultat, s-au profilat următoarele recomandări:
- a disemina materialele mesei rotunde prin publicarea unui volum și plasarea acestuia în acces deschis pe paginile web ale MEC și UPSC;
- a generaliza sugestiile înaintate de participanții forului în vederea îmbunătățirii Metodologiei pilotate și elaborării Ghidului de activitate;
- a continua dezbaterea aspectelor praxiologice referitoare la activitatea de autoevaluare, în contextul îndeplinirii Calendarului activităților din cadrul pilotării Metodologiei privind evaluarea rezultatelor învățării în clasele primare (Ordinul MEC nr. 1505 din 22.08.2025);
- a promova tematica autoevaluării în medii științifice și în cadrul reuniunilor metodice naționale, raionale și locale, cu participarea experților;
- a dezvolta în timp o bibliotecă de exemple de bune practici privind activitatea de autoevaluare, coordonată de experți în domeniu.
Participanții la masa rotundă au salutat desfășurarea acestei manifestări științifico-practice care a întrunit o participare reprezentativă în vederea dezbaterii aprofundate a subiectului autoevaluării în contextul evaluării rezultatelor învățării în învățământul primar; au susținut inițiativele Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova de a dezvolta politicile educaționale în domeniul evaluării rezultatelor învățării, având ca scop îmbunătățirea calității educației prin racordarea la nevoile societății și tendințele globale în științele educației, precum și la bunele practici naționale și internaționale; au manifestatdeschidere pentru colaborare în procesul pilotării Metodologiei privind evaluarea rezultatelor învățării în clasele primare, în vederea îmbunătățirii documentului și pregătirii pentru implementare la nivel național; au considerat necesar de a orienta eforturile comune ale comunităților științifice și educaționale spre identificarea unor soluții metodologice sustenabile pentru valorizarea în procesul de învățământ a proceselor de formare a competențelor autoevaluative ale elevilor.
Prin amploarea participării, prin calitatea comunicărilor și prin relevanța subiectelor abordate, evenimentul reconfirmă rolul strategic al UPSC în promovarea cercetării, formării și inovării în domeniul educației, contribuind la consolidarea dialogului între autoritățile publice centrale, experți și practicieni în domeniul învățământului primar.
![]()





















