Astăzi, 25 noiembrie 2025, reprezentanți ai UPSC au participat la Conferința Catedrei Academice „Sergio Vieira de Mello”, ce s-a desfășurat cu genericul „Mediul academic incluziv: viitorul persoanelor strămutate în Moldova”. Evenimentul a fost organizat în premieră în țara noastră, cu sprijinul Agenției ONU pentru Refugiați (UNHCR).
Conferința Catedrei Academice Sergio Vieira De Mello constituie convocarea inaugurală a Rețelei Academice din Republica Moldova, înființată cu sprijinul Reprezentanței Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Refugiați și numită în onoarea lui Sergio Vieira De Mello. Rețeaua reunește cinci universități și academii din întreaga țară cu scopul de a promova cooperarea academică și de a consolida răspunsurile instituționale la nevoile populațiilor strămutate.
Conferința știițifică a rețelei academice „Segio Vieira de Mello” este prima reuniune a rețelei academice din Republica Moldova, create cu sprijinul Reprezentanței Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Refugiați în Moldova. Rețeaua reunește cinci universități și academii din Moldova cu scopul de a dezvolta cooperarea academică și de a consolida răspunsul institutional la nevoile persoanelor strămutate forțat.
Evenimentul a fost organizat de către Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău și Universitatea de Stat de Medicină și Farmacologie „Nicolae Testimițanu”, cu sprijinul Reprezentantului Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Refugiați în Republica Moldova.
Din 2022, Republica Moldova a primit refugiați din Ucraina, mulți dintre aceștia continuând să caute acces la educație, inclusiv la învățământul superior. În acest context, integrarea cursanților strămutați în sistemele naționale de învățământ, inclusiv în sistemul universitar din Republica Moldova, a devenit o prioritate strategică. Conferința oferă o platformă pentru revizuirea adaptărilor instituționale, partajarea lecțiilor învățate și prezentarea rezultatelor proiectelor implementate în cadrul Rețelei Academice Sergio Vieira De Mello. De asemenea, își propune să identifice provocările sistemice, să evidențieze practicile incluzive și să consolideze rolul mediului academic ca actor cheie în promovarea integrării și rezilienței.






![]()
