Facultatea de Științe ale Educației, UPSC și Facultatea de Filologie și Istorie din cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, în parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent Moldova și Facultatea Transfrontalieră UDJG a Universității „Dunărea de Jos” din Galați (UDJG) au desfășurat astăzi, 25 noiembrie 2025, atelierul de educație media cu genericul „Gândirea critică – armă împotriva dezinformării”.
În deschiderea evenimentului, Doamna Lucia Cepraga, Prorector pentru activitatea didactică al UPSC, a subliniat importanța strategică a acestui atelier în contextul educațional actual. Atelierul a fost moderat de către dna decan a Facultății de Științe ale Educației, conf. univ., dr. Nina Garștea. La activitate, au prezentat subiecte tematice importante dna Tataru Victoria, coordonatoare CJI, Valeria Batereanu, redactoare-șefă la portalul de știri Diez.md și dna Ana Sârbu, expertă media.
Evenimentul s-a desfășurat în format mixt și a întrunit cca 140 de participanți, dintre care:
- studenți de la ciclul I, licență, anul I, programele de studii Pedagogie preșcolară, Pedagogie preșcolară și psihopedagogie; Dans sportiv și modern; Dans popular și clasic; Pedagogie în învățământul primar; Pedagogie în învățământul primar și Limba engleză/Pedagogie preșcolară/Psihopedagogie (Facultatea de Științe ale Educației);
- studenți de la ciclul II, Master, anul I, II, programele de studii Didactica învățământului primar, Management și consiliere în învățământul primar (Facultatea de Științe ale Educației), Comunicare instituțională (UGAL), Didactica limbii române ca limbă nematernă/străină; Educație lingvistică și comunicare interculturală; Educație lingvistică timpurie în context intercultural (Facultatea de Filologie și Istorie).
Atelierul a oferit participanților o platformă intensivă de învățare, axată pe aspecte cruciale ale alfabetizării media:
- Identificarea Manipulării: Studenții au fost instruiți de experți în jurnalism să deosebească informația credibilă de propaganda mascată și știrile false.
- Analiza Surselor: S-au explorat tehnici eficiente de verificare a faptelor (fact-checking) și de evaluare a autorității surselor de informare.
- Dezbatere Interactivă: Sesiunile au inclus exerciții practice și studii de caz relevante, care au stimulat gândirea critică și au încurajat dezbaterea pe marginea fenomenului dezinformării în context național și internațional.
Implicarea studenților în atelier a fost apreciată. Astfel,
- Locul 1 a fost obținut de Ana Manole, programul de studii Pedagogie preșcolară, a primit torbiță eco;
- Locul 2, Daniela Urîtu, programul de studii Pedagogie în învățământul primar și Limba engleză, a primit un termos;
- Locul 3, Andreea Țugui, programul de studii Pedagogie în învățământul primar și Pedagogie preșcolară, a primit o agendă.
Studenții participanți au primit certificate care atestă dezvoltarea competențelor de bază în domeniul alfabetizării mediatice, fiind acum mai bine pregătiți să devină promotori ai informației veridice în comunitățile lor.
Evenimentul „Gândirea critică – armă împotriva dezinformării” reprezintă un pilon în strategia UPSC de a promova competențele transversale și digitale în rândul studenților. Instituțiile partenere își exprimă intenția de a continua acest demers prin organizarea periodică de cursuri și ateliere axate pe educație media și responsabilitate civică.













![]()
