Skip to content

Conferința Științifică Internațională „Valorificarea neuroștiințelor în dezvoltarea personală”

În perioada 7–8 noiembrie 2025, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a găzduit Conferința Științifică Internațională „Valorificarea neuroștiințelor în dezvoltarea personală” (Leveraging Neuroscience in Personal Development), desfășurată în format mixt, cu participare fizică și online, pe platforma Google Meet.

Evenimentul a fost organizat în cadrul subprogramului instituțional de cercetare „Modele de valorificare a neuroștiințelor în dezvoltarea personală” (cod 040111), coordonator dna Victoria Gonța, și a reunit cercetători, cadre didactice universitare, psihologi și specialiști din domenii conexe din șapte țări: Republica Moldova, România, Ucraina, Azerbaidjan, Turcia, Israel și Elveția.

La conferință au participat peste 100 de specialiști și cercetători. În cadrul sesiunii plenare și al secțiunilor tematice au fost prezentate 68 de rapoarte/comunicări, care au abordat teme de actualitate în domeniul neuroeducației, neuropsihologiei și al dezvoltării personale, explorând conexiunile dintre funcționarea creierului, procesele cognitive și strategiile educaționale moderne.

Deschiderea oficială a fost moderată de conf. univ., dr. Victoria Gonța, coordonator de subprogram, directorul Laboratorului de cercetare „Neuroștiințe, pedagogie inovativă și dezvoltare personală”. Au adresat mesaje de salut conf. univ., dr. Ludmila Armașu-Canțîr (prorector pentru relații internaționale și cooperare, UPSC „Ion Creangă”), prof. univ., dr. hab. Vitaly Kotsur (rector, Universitatea „Hryhorii Skovoroda” în Pereiaslav Ucraina), conf. univ., dr. Ovidiu Florin Toderici (Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, România) și prof. univ., dr. Ömer Kürşad Tüfekci (directorul Centrului de Cercetare și Aplicații în Neuroștiințe, Universitatea de Științe Aplicate Isparta, Turcia).

În sesiunea plenară, care a fost moderată de dna dr. Lilia Petriciuc, au fost prezentate comunicări de înalt nivel științific privind:

  • învățarea socială și emoțională ca punte între neuroștiințe și dezvoltarea personală (Oksana Kovtun, prorector, Universitatea „Hryhorii Skovoroda”, Ucraina);
  • perspective psihologice și etice ale xenotransplantării (Mahdi Tarabeih, Israel);
  • proiectarea și managementul cercetărilor științifice (Cristian Opariuc-Dan, Universitatea din București, România);
  • neuroștiințe și incluziune educațională (Lala Aliyeva, Universitatea de Stat din Bacu, Azerbaidjan);
  • instrumente neuroștiințifice aplicate în formarea specialiștilor din educație (Victoria Gonța, UPSC „Ion Creangă”, Republica Moldova).

Lucrările din secțiunile tematice au evidențiat direcții inovatoare de cercetare, și anume:

  • Neuroștiințele dezvoltării personale și emoționale, cu studii privind neuroplasticitatea, reziliența, stima de sine și autoreglarea emoțională;
  • Neuroeducația, incluziunea și adaptarea socială, cu prezentări despre intervențiile neuroeducaționale pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, inteligența emoțională a cadrelor didactice, strategiile de prevenire a bullyingului și dezvoltarea empatiei prin educație.

Workshopurile aplicative, desfășurate în cele două zile ale evenimentului, au oferit participanților oportunitatea de formare practică pe teme precum:

  • Reziliența personală în mediul academic (coord. Mariana Cernițanu, Irina Dvorin);
  • Utilizarea modelării prin ecuații structurale în cercetarea psihologică avansată (coord. Cristian Opariuc-Dan, România);
  • Aplicarea neuroștiinței în schematerapie (coord. Cezara Dilevschi, psihoterapeut, Republica Moldova).

Rezultatele conferinței confirmă importanța neuroștiințelor ca fundament interdisciplinar pentru inovarea educației, sănătății mintale și formării profesionale. Participanții au subliniat necesitatea consolidării cooperării internaționale în domeniul neuroeducației și a dezvoltării unor programe comune de cercetare și formare universitară, capabile să integreze descoperirile neuroștiințifice în practica pedagogică și psihologică.

Prin tematica actuală și prin participarea internațională, conferința a reprezentat un eveniment de referință în spațiul academic din Republica Moldova, marcând un pas important în promovarea culturii științifice și educaționale bazate pe neuroștiințe.

Loading