Experiența de cercetare în cadrul Programului de master „Trans/interdisciplinaritate şi tehnologii didactice”, Facultatea de Filologie şi Istorie, a fost diseminată valoric în şedința publică de susținere finală a tezelor.

Programul de studii Trans-/interdisciplinaritate și tehnologii didactice a fost absolvit cu succes de toți masteranzii.
45 de profesori din România au participat la examenul de susținere a tezelor de masterat la Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă” din Chișinău, Republica Moldova, care a avut loc la data de data de 7 iunie 2025.
Toți cei 45 de masteranzi din România (Bucureşti, Galați, Timișoara, Buzău, Călărași etc.) au justificat cele 120 de credite transferabile (2 ani de studiu) prin bucuria de a oferi recomandări ştințifice şi didactice de succes.
Comisia de evaluare a tezelor de masterat a fost formată din cadre didactice universitare înalt calificate, specialiși notorii din domeniile educațional, științific din Republica Moldova: Adrian GHICOV, doctor habilitat, conferențiar universitar; Aliona ZGARDAN-CRUDU, doctor în filologie, conferențiar universitar; Olga BOZ, doctor în filologie, conferențiar universitar; Vlad CARAMAN, doctor în filologie, conferențiar universitar; Angela MARDARI, doctor în pedagogie.
Studiile universitare de masterat s-au desfășurat sub forma învățământului cu frecvență, în perioada 2023-2025, la clasa lui Adrian Ghicov, doctor habilitat, conferențiar universitar, în cadrul Facultății de Filologie și Istorie, în domeniul general de studii Științe ale Educației, programul de studii „Trans-/interdisciplinaritate și tehnologii didactice”, catedra de Limba și literatura română, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, coordonată de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Profesorii universitari titulari de cursuri au fost: Adrian Ghicov, Aliona Zgardan-Crudu, Olga Boz, Marcela Vâlcu, Olga Răileanu, Mariana Marin, Lucia Cepraga, Svetlana Bîrsan.
Masteranzii au studiat disciplinele Filosofia şi axiologia educaţiei, Raţiunea şi acţiunea transdisciplinarităţii în ştiinţele educaţiei, Metodologia transdisciplinarităţii în perspectivă STEM, STEAM, STREM, Transversalitatea competenţei de comunicare didactică, Transdisciplinaritatea discursului pedagogic, Strategii didactice aplicate transdisciplinar, Atitudinea, ca mandat al transdisciplinarităţii, Tehnologii digitale în context transdisciplinar, Proiectarea şi testarea transdisciplinarităţii, Evaluarea transdisciplinarităţii, Literatura şi artele conexe: abordare transdisciplinară, dar și științele, credințele și viața.
Obiectivele urmărite prin parcurgerea programului de masterat au fost extinderea cunoştinţelor în domeniul didacticii disciplinelor socioumanistice și al disciplinelor reale, în perspectiva inter- şi transdisciplinarităţii, şi testarea recentelor inovaţii în domeniul strategiilor/tehnologiilor didactice actuale, în vederea formării competenţelor de aplicare a acestora în activitatea didactică.
În cadrul programului de studii Trans-/interdisciplinaritate și tehnologii didactice, masteranzii si-au format noi competențe. Printre acestea se numără următoarele:
- determinarea reperelor conceptuale trans- şi interdisciplinare comune ale metodologiilor de predare ale disciplinelor din ariile socioumanistice și științe;
- definirea fenomenului transdisciplinar şi interdisciplinar, sub aspect didactic;
- asimilarea noţiunilor/concepţiilor reperelor teoretice de bază ale noilor tehnologii didactice;
- familiarizarea cu experienţele internaţionale în didactica disciplinelor socioumanistice și a științelor reale;
- integrarea proceselor şi fenomenelor postmoderne din practicile de predare-învățare-evaluare a disciplinelor socioumanistice, a științelor reale în perspectivă trans- şi interdisciplinară;
- implementarea reperelor conceptuale trans- şi interdisciplinare în proiectarea activităţii didactice la disciplinele socioumanistice și la cele din aria științelor reale;
- aplicarea noţiunilor/concepţiilor/reperelor teoretice de bază ale noilor tehnologii didactice în proiectarea şi organizarea procesului educaţional la zi;
- demonstrarea competenţelor de proiectare, implementare şi prezentare a proiectelor conceptuale și tehnologice creative, inovative, personalizate, concepute în cheie inter- și transdisciplinară;
- abordarea pragmatică a conţinuturilor metodologice şi determinarea gradului de aplicabilitate al aspectelor teoretice descoperite în procesul studiului individual la program;
- experimentarea rezultatelor cercetărilor din domeniul inter-/transdisciplinar în practica didactică proprie;
- realizarea unor cercetări didactice din perspectivă trans- şi interdisciplinară la disciplinele socioumanistice, în conexiune cu celelalte discipline din Planul-cadru de învățământ.
Absolventul de master are numeroase posibilități de reorientare profesională, în urma susținerii cu succes a tezei. Specialistul pregătit în cadrul programului de masterat Inter-/Transdisciplinaritate şi strategii didactice poate activa în:
- instituţii de învăţământ general, în calitate de profesor de disciplina socioumanistică în care este specializat, metodist, manager;
- centre specializate în servicii educaţionale, în calitate de profesor de disciplina socioumanistică în care este specializat, asistent didactic, metodist, manager;
- direcţii teritoriale de învăţământ, în calitate de specialist-coordonator, metodist; specialist-principal metodist; specialist-metodist, şef al cabinetului metodic, responsabil pentru procesul educaţional în învăţământul gеnеrаl;
- ministеrеlе de resort, în calitate de consultant în domeniul învăţământului general;
- alte tipuri de instituţii/organizaţii care solicită servicii în domeniul educaţional, centre de instruire etc.
„Nu există o mai mare satisfacție profesională decât fericirea de a organiza comunități de învățare, care se anunță a fi mari şi profunde dintru început”, menționează dl șef al Catedrei Limbă și Literatură română, dr. hab., conf. univ. Adrian GHICOV.
Întâlnirea cu aceşti pedagogi a conturat o relație unică şi privilegiată. Călătoria va continua!













