În perioada septembrie 2024 – aprilie 2025, spațiul cultural românesc a fost gazda unui proiect educațional cu profunde reverberații formativ-identitare: Festivalul-concurs județean INTEGRIVIS, inițiat de Școala Gimnazială Chicerea din județul Iași și coordonat de doctoranda Școlii doctorale Științe ale Educației a UPSC, prof. Ioana-Mădălina Viziteu. Concepută pe premisele unei competiții, inițiativa a devenit un real manifest educațional articulat în jurul valorilor diversității, incluziunii și demnității umane, afirmându-se ca o expresie vie a nevoii de a regândi școala ca spațiu al întâlnirii dintre copil, comunitate și cunoaștere.
Derulat în parteneriat cu Școala doctorală Științe ale Educației a UPSC, Inspectoratul Școlar Județean Iași, UAT Tomești și Fundația COTE, cu sprijinul constant al unor sponsori și susținători locali implicați activ în viața educațională a comunității, INTEGRIVIS s-a conturat ca un parcurs coerent și sensibil de valorizare a diversității. Elevii implicați au fost invitați să își exprime viziunea prin creație literară, plastică și artistică, oferind perspective autentice asupra unor teme esențiale ale educației contemporane: alteritatea, toleranța, empatia, echitatea și respectul față de diferență.
Evenimentul final, desfășurat în Ziua Diversității – 5 aprilie 2025, la Centrul de evenimente Agora din Iași, a reunit elevi și profesori din 21 de unități școlare și a constituit un moment de sinteză și reafirmare a valorilor promovate de proiect. Atmosfera a fost una caldă și profund umană, în care emoția, reflecția și dialogul au fundamentat temelia unui schimb autentic de experiență educațională, transformând întâlnirea într-un reper al comunității școlare ieșene.
Dincolo de dimensiunea educațională, proiectul s-a constituit într-un spațiu viu al dialogului academic și cultural, consolidând o punte de colaborare între România și Republica Moldova, grație implicării unor personalități științifice și tineri cercetători afiliați Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău.
Coordonarea acestui demers exemplar a fost îndrumată de prof. Ioana-Mădălina Viziteu – Limba și literatura română, doctorandă în cadrul Școlii doctorale Științe ale Educației a UPSC în colaborare cu prof. Adriana Dornianu – Limba engleză – două cadre didactice pentru care școala nu este doar spațiu de predare, ci un teritoriu al vocației, al responsabilității sociale și al umanității. Împreună cu echipa, au transformat acest festival într-un cadru de reflecție profundă, construcție identitară și dialog interdisciplinar, dând glas unor întrebări esențiale despre cine suntem, cum ne raportăm la Celălalt și cum putem construi împreună o comunitate educațională echitabilă și empatică.
Componența juriului s-a distins prin calitatea profesională și etică a membrilor săi, formatori, inspectori și specialiști în educație, ale căror perspective au conferit întregului proces de evaluare rigoare, echilibru și profunzime reflexivă. De altfel, printre membrii juriului s-a remarcat și prof. Veronica Voroneanu, de asemenea doctorandă a Școlii doctorale Științe ale Educației a universității noastre, a cărei implicare a adus un plus de coerență teoretică și sensibilitate analitică, contribuind la consolidarea unei evaluări în spiritul dialogului intercultural și al educației centrate pe valori.
Evenimentul a fost onorat de prezența doamnei conf. univ. dr. hab. Ludmila Bejenaru, personalitate de referință a mediului academic și a discursului educațional contemporan, îndrumător de doctorat în cadrul Școlii doctorale Științe ale Educației a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”. În calitate de invitat special, domnia sa a însoțit cu discreție și claritate intelectuală întregul parcurs al festivalului, oferind un cadru de reflecție științifică și o validare simbolică a direcțiilor educaționale promovate prin acest demers.
Întregul parcurs, la care au participat cca 220 de elevi din diferite școli gimnaziale ale județului Iași, s-a încheiat cu o festivitate de premiere, la care au participat cca 370 de persoane – elevi, părinți, îndrumători, susținători, care a avut și invitați speciali precum ansamblul de dansuri Cununița Moldovei, grupul Capoiera, Palatul Copiilor din Iași, și o expoziție tematică, într-o atmosferă în care recunoștința, entuziasmul și emoția au fost resimțite în mod autentic. Festivalul-concurs INTEGRIVIS – un demers sustenabil în plan educațional – se conturează astfel ca o inițiativă de succes, ca un veritabil reper de bună practică cu deschidere internațională și relevanță formative.
Prin colaborarea dintre mediul preuniversitar al județului Iași și cel universitar – Școala doctorală Științe ale Educației a UPSC, dintre familie, instituțiile statului și mediul de afaceri proiectul deschide perspective fertile pentru cercetarea aplicată în educația interculturală și pentru extinderea rețelelor de cooperare academică, construite în jurul unor valori fundamentale care dau sens conviețuirii: demnitate, empatie, responsabilitate și respect față de alteritate.





