În data de 15 noiembrie 2024, în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, a avut loc Masa rotundă „Diagnosticarea securității psihologice”, organizată în cadrul proiectului Strategii de asigurare a securității psihologice în sistemul educațional, Codul subprogramului: 040113, în colaborare cu catedra de Psihologie.
În cadrul Mesei rotunde „Diagnosticarea securității psihologice” au participat 100 de persoane din Republica Moldova.
- Nr de participanți unici cu prezență online 68;
- Nr de participanți unici cu prezență fizică 32;
- Nr de comunicări (rapoarte) prezentate 4.
Interesul deosebit al participanților în cadrul Mesei rotunde „Diagnosticarea securității psihologice” s-a referit la securitatea psihologică în situația de criză mondială.
În urma dezbaterilor constructive s-a ajuns la următoarele concluzii:
Cuvânt de salut și prezentare introductivă
- Moderatorul a subliniat importanța temei securității psihologice în contextul actual, având în vedere provocările din mediul educațional.
- S-a evidențiat rolul proiectului de cercetare în identificarea soluțiilor practice pentru promovarea unui mediu educațional sigur.
Prezentarea cercetării privind riscurile de violență în instituțiile de învățământ
- Maria Țurcan, administrator AO „StopBullying,” a oferit detalii despre instrumentele și rezultatele cercetării privind prevenirea violenței.
- Rezultatele demonstrează nevoia urgentă de implementare a unor politici clare de intervenție.
Diagnosticarea profilului psihologic al cadrului didactic
- Rita Ciuntu, psiholog școlar, a evidențiat utilizarea conceptului de „școală prietenoasă copilului” pentru a evalua implicarea emoțională a profesorilor.
- S-a concluzionat că dezvoltarea competențelor emoționale ale cadrelor didactice este esențială.
Securitatea psihologică a copiilor victime/martori ai infracțiunilor
- Eugenia Timco a adus în discuție necesitatea unor metode de evaluare adaptate și sensibile la nevoile copiilor aflați în situații vulnerabile.
- S-a propus elaborarea unor protocoale specifice de diagnostic și intervenție.
Cerințe metodologice și instrumente pentru diagnosticarea securității psihologice
- Viorica Adăscăliță, dr., conf. univ., a detaliat cerințele metodologice pentru evaluarea securității psihologice.
- A fost prezentată o listă de instrumente standardizate care pot fi integrate în practica educațională.
Discuții și concluzii generale
- Participanții au discutat propunerile și au elaborat concluziile principale ale mesei rotunde.
- Au fost formulate următoarele recomandări:
- Crearea unui ghid metodologic pentru diagnosticarea securității psihologice.
- Organizarea unor sesiuni de formare pentru profesori și psihologi școlari.
- Continuarea cercetărilor pentru adaptarea instrumentelor de diagnostic la specificul local.
Link către înregistrarea video, aici.