În perioada 20-22 septembrie 2024, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” a găzduit desfășurat seminarul EENCE Eduthon 2024: Idei inovative în educația civică.
Principiile proiectului s-au axat, în linii generale pe creșterea numărului de cetățeni care participă activ la viața țării și a comunității lor; îmbunătățirea gradului de conștientizare a oportunităților de a participa în societate; sensibilizarea societății în raport cu contextele stringente și problemele de dezvoltare; promovarea valorilor democratice (drepturile omului, justiția, egalitatea, statul de drept etc); sprijinirea și consolidarea inițiativelor civice de bază; dezvoltarea alfabetizării media și combaterea propagandei și a știrilor false; extinderea accesului la educația civică; cooperarea între organizațiile și inițiativele democratice locale.
Cele zece idei selectate pentru participarea la Eduthon 2024, realizate de profesori și activiști din raioanele Soroca, Florești, Sângerei, Strășeni, Taraclia și municipiul Chișinău, au accentuat predominant necesitatea abordării constructive a principiilor interacțiunii interumane și a relației cu autoritățile de către generația în devenire, prin conștientizarea apartenenței la suflul comunitar; s-au racordat eficient ideaticii Eduthon 2024, reliefând, în aceeași ordine de idei, problematici similare din diverse regiuni și înglobând experiențe și practici cantitative și calitative relevante pentru eficientizarea dialogului social și generațional. Fiecare activitate se centrează pe înțelegerea drepturilor și responsabilităților cetățenești, implicarea în procesul decizional, explorarea diversității și multiperspectivității socio-culturale, dezvoltarea abilităților de gândire critică și analiză, construirea relațiilor armonioase între indivizi și instituții, promovarea valorilor democratice, îmbunătățirea abilităților de interacțiune și comunicare, axarea pe acțiuni sustenabile. Eduthon 2024 a identificat și a susținut financiar, printr-un grant de 1000 de euro, patru dintre cele mai bune idei pentru promovarea educației civice și a valorilor democratice în țara noastră.
Proiectul EENCE Eduthon 2024, implementat pe aceleași principii în Armenia, Georgia, Ucraina, Polonia, Azerbaidjan, a adus în discuție, pe deoparte, o serie de provocări și diferențe de percepere în educația civică din regiune, având în vedere diversitatea istoricului politic, economic și social a acestor state, demonstrând că educația civică în Europa de Est este într-o continuă evoluție, cu progrese și provocări variate.
Proiectul EENCE Eduthon 2024: idei inovative în educația civică a fost organizat de către Asociația Est-Europeană de Educație Civică, în colaborare cu Agenția Federală de Educație Civică, cu sprijinul financiar al Ministerului Afacerilor Externe al Germaniei. În Republica Moldova, desfășurarea evenimentului a fost coordonată de Asociația Națională a Tinerilor Istorici (ANTIM).