UPSC promovează educația energetică și conștientizarea impactului asupra mediului

Într-un efort concertat pentru a aduce inovație și sustenabilitate în sistemul educațional moldovenesc, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a fost gazda unor activități formative și informative esențiale. În cadrul acestor evenimente, inițiate la propunerea Ministerului Educației și Cercetării, s-au explorat teme vitale privind energia și mediul înconjurător, în contextul exercițiului de pilotare a resurselor didactice dezvoltate în cadrul programului „Abordarea Impactului Crizei Energetice în Republica Moldova”, implementat în colaborare cu Ministerul Energiei, Ministerul Mediului și Președinția Republicii Moldova, cu sprijinul Delegației Uniunii Europene și PNUD Moldova.

Formatori de excepție și implicare activă

Activitățile au fost coordonate și facilitate de către formatori cu înaltă calificare, recunoscuți pentru expertiza lor în domeniul educației. Printre aceștia: Angela Teleman, dr., conf. univ. la Centrul de Formare Continuă și Leadership și Elena Sochircă, dr., conf. univ. din cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău. Alături de aceștia, s-au implicat și profesori de marcă precum Elena Beregoi și Eugen Grigorev, de la Instituția Publică Liceul Teoretic „M. Kogălniceanu” din Chișinău, dar și Corina Lungu, consultant principal în cadrul Ministerului Educației și Cercetării. Această echipă de experți a oferit un cadru solid pentru dezvoltarea și implementarea practicilor educaționale inovatoare.

În cadrul activităților formatorii au adus în discuție subiecte vitale legate de energia verde și responsabilitatea ecologică în contextul Strategiei 2030. Au fost explorate resursele de energie epuizabile și regenerabile, incluzând hidroenergia, energia solară, energia mareelor, energia geotermală, energia eoliană, de biomasă, electrică și durabilă.

De asemenea, s-a pus accentul pe interacțiunea reactivă, evocativă și proactivă în cadrul procesului educațional, precum și pe importanța învățării situaționale. Situațiile de învățare propuse au fost concepute pentru a implica activ elevii și pentru a-i responsabiliza în fața problemelor ecologice, încurajându-i să își achiziționeze cunoștințe fundamentale, să le transforme în cunoștințe funcționale și să își formeze atitudini ecologice pozitive.

Aceste subiecte au constituit o platformă solidă pentru dezvoltarea competențelor elevilor în domeniul protecției mediului și al utilizării responsabile a resurselor energetice, contribuind la formarea unei generații conștiente și responsabile.

Pilotarea resurselor didactice pentru o educație mai sustenabilă

Exercițiul de pilotare a avut ca obiectiv central integrarea temelor legate de energie, mediu și stiluri de viață sustenabile în curriculumul școlar. Cadrele didactice selectate pentru participare – 289 în total – au fost învățători și profesori de geografie, educație pentru societate, dezvoltare personală și fizică, din instituțiile de învățământ secundar general.

Aceștia au fost implicați activ în aplicarea modelelor lor de proiecte didactice, adaptate la nevoile și cerințele specifice ale disciplinei și ale elevilor lor. Acest angajament activ în pilotare va servi drept bază pentru evaluarea ulterioară și pentru integrarea eficientă a acestor practici în curriculumul național.

Impactul și urmările

Participanții la activități și-au exprimat entuziasmul față de oportunitatea de a contribui la transformarea educației în Republica Moldova și la pregătirea noii generații pentru provocările viitorului. Conștientizarea impactului consumului de energie asupra mediului și promovarea unui stil de viață sustenabil reprezintă aspecte esențiale în formarea unei societăți responsabile și ecologice.

Directorii instituțiilor de învățământ au fost instruiți să consemneze implicarea profesională a cadrelor didactice participante în activități metodice și de dezvoltare instituțională, conform Metodologiei de evaluare a performanțelor individuale ale personalului didactic. Aceste măsuri vor contribui la recunoașterea eforturilor lor și la stimularea excelenței în domeniul educației.

Exercițiul de pilotare a demonstrat că prin colaborarea cu instituțiile de învățământ superior, ministerul educației și cadrele didactice pot genera inovație și schimbare pozitivă în sistemul educațional. Astfel de inițiative reprezintă un pas important în direcția unei educații mai relevante și mai adaptate la nevoile societății contemporane.

Loading