Studentă de la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a UPSC, bursieră UGRAD la Universitatea din Minnesota, SUA

Alina-Maria Țurcanu, studentă la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” (UPSC), s-a aventurat timp de patru luni într-o călătorie tocmai în Statele Unite ale Americii (SUA). Datorită programului UGRAD, Alina a învățat timp de un semestru la Universitatea din Minnesota și a reușit să descopere sistemul educațional american cu toate avantajele și neajunsurile lui. 

Tânăra povestește că nu a găsit foarte multe detalii care să-i confere încredere, respectiv i se părea totul foarte suspect. „Nu m-am gândit vreodată că voi ajunge în anii de studenție în SUA. Niciodată nu am crezut că o să învăț acolo și nici nu era un vis pentru mine.”

În primul semestru din anul de studii 2023-2024, Ambasada SUA a oferit trei burse pentru studenții din Republica Moldova. Respectiv, în primul semestru a mers Alina-Maria și încă o tânără, iar în semestrul II urmează să beneficieze de această bursă încă o studentă. Bursa UGRAD nu este neapărat o bursă de studiu, dar mai mult una culturală. Organizația World Learning, responsabilă de implementarea acestui program, își dorește ca viitorii bursieri să aibă parte de un schimb cultural cu studenții originari din SUA. „Bursierul reușește să experimenteze din viața americană, iar americanii reușesc să te cunoască pe tine mai bine. Misiunea principală este să împărtășești informații despre cultura țării din care vii.

Din ceea ce ne-a spus Alina, printre cele mai importante criterii de care ține cont juriul care examinează dosarul sunt abilitățile de lider. „În general, toate eseurile, scrisoarea de motivație și scrisorile de recomandare trebuie să demonstreze că tu ești un lider bun în comunitatea ta.” La fel, unul dintre criteriile importante pentru bursieri este voluntariatul. UGRAD solicită cel puțin 20 de ore de voluntariat în timpul semestrului pe care urmează să-l petreceți în SUA.

Inițierea în cursurile de la Universitatea din Minnesota au fascinat-o la propriu pe Alina. Ea povestește că, la începutul semestrului, fiecare student primește un syllabus – document care comunică informații despre un curs academic. „Poți să vezi ce urmează să înveți săptămâna viitoare, ce teme pentru acasă vei avea pentru tot semestrul. Toate lecturile sunt oferite în avans.” Odată înmatriculată la universitate, studenta și-a ales patru cursuri pe care urma să le studieze timp de un semestru.

Alina-Maria spune că este foarte important în momentul selectării cursurilor să se țină cont de următoarele: două dintre cursuri trebuie să aibă tangențe cu programul de licență pe care îl urmezi la universitatea din Republica Moldova, un curs în care să înveți despre cultura americană și unul la alegere. „Cursul care mi-a plăcut cel mai mult a fost Language and Society. În America mi-am descoperit pasiunea pentru lingvistică. Noi chiar pe parcursul lecțiilor am învățat despre engleza africană, americană, despre limbajul minorităților din America sau despre insecuritățile lingvistice. La cursul Topics and Linguistics, am învățat despre dialectul continuu. Este vorba despre dialectul limbilor romanice. Am văzut și Moldova pe hartă și am zis: «Uau, asta este țara mea».”

Alinei i-a plăcut foarte mult ideea de a-ți alege singur cursurile pe care îți dorești să le studiezi. De exemplu, acolo studenții care învață despre politică își pot alege și cursuri din domeniul artei. „Cum ar fi ca eu să învăț la UPSC, dar să am posibilitatea să aleg câteva cursuri de la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, să fac niște lecții de sculptură, de exemplu.

Vă spuneam anterior că în SUA studenții primesc chiar la începutul semestrului temele pentru acasă în avans. Am vrut să aflăm de la Alina-Maria cât timp petrecea ea pentru rezolvarea temelor pentru acasă și dacă perioada de efectuare a acestora diferă în comparație cu cea din Moldova.

„Eu alocam mai mult timp decât în Moldova pentru temele pentru acasă. În fiecare zi petreceam cam patru ore pentru rezolvarea acestora. Sunt foarte multe materiale care trebuie citite, câte 50 de pagini. Îmi plăcea acest mod de lucru, căci studenții veneau pregătiți la lecție.” Tot din lista diferențelor identificate de către Alina-Maria dintre Moldova și SUA fac parte și locurile destinate studiilor sau temelor pentru acasă. „Biblioteca este ca un muzeu. Mergeam acolo ca la sărbătoare.” Totodată, tânăra a ținut să menționeze despre prietenia dintre profesori și studenți care există în SUA sau despre cât de mult se concentrează studenții americani în timpul orelor datorită faptului că nu utilează deloc telefoanele în timpul lecțiilor. Oricât de paradoxal ar suna, dar studenții americani se concentrează sută la sută în timpul orelor și se implică foarte mult în discuțiile cu profesorii. „Ei sunt foarte concentrați, poate din motiv că studiile acolo sunt destul de costisitoare și sunt conștienți de faptul că fiecare minut dintr-o lecție costă. La curs erau foarte importante întrebările studenților, ei știu să formuleze întrebări cu adevărat bune.”

Universitățile internaționale sunt cunoscute pentru varietatea de oportunități extracurriculare pe care le oferă studenților. Universitatea din Minnesota nu este o excepție în acest sens. Acolo există peste 1 000 de cluburi înființate de studenți: clubul de ceai, clubul de cafea, clubul de patinaj etc. La fel, sunt dezvoltate sporturile universitare. „Eu am participat la foarte multe meciuri de hochei pentru femei și pentru bărbați, la meciuri de baschet. Am fost și la un meci de fotbal american. Foarte plictisitor! Durează aproximativ cinci ore.” Pe lângă activitățile sportive, studenta a mers și la un centru de scriere și la un curs care oferea servicii de tutoring în limba engleză pentru a-și perfecționa pronunția. De asemenea, a reușit să se implice în câteva activități de voluntariat.

„Am reușit să fac voluntariat într-un program care conectează studenții cu școlile. Am fost repartizată la o școală imersivă de germană. Sarcina mea a fost să le povestesc despre Moldova.” Vizita la Washington – o altă activitate care i-a permis tinerei să exploreze traseul american. De această dată, a mers la o întâlnire cu toți bursierii UGRAD, peste 150 la număr, repartizați în toate statele Americii. În pofida faptului că toate aceste evenimente descriu experiențe inedite, acest vis american este completat și de unele provocări. Una dintre cele mai evidente este fusul orar și diferența de opt ore dintre SUA și Moldova.

„Era frustrant că nu puteam să vorbesc cu familia mea atunci când îmi doream. În momentul în care eu termina ziua și voiam să le povestesc atât de multe, ei dormeau.” Alina-Maria spune că la început a existat și dorul față de părinți, dar ulterior a reușit să se adapteze în totalitate. Avalanșa noutății ne poate speria la un moment dat, iar când suntem copleșiți, ne ia ceva timp să recepționăm orice eveniment nou care se întâmplă în viața noastră. Nou pentru Alina a însemnat și colega de cameră sau ideea de a locui cu cineva într-o odaie pentru patru luni. „Colega de cameră, la fel, o pot considera o provocare, cu toate că noi am devenit prietene foarte bune într-un final, dar nu eram obișnuită să locuiesc cu o persoană străină. Familia colegei mele a fost foarte drăguță, am fost în vizită la ei de Ziua Recunoștinței și am putut să descopăr mai multe aspecte ale unei suburbii tipice americane.”

Material realizat de echipa portalului diez.md.

Loading