La data de 7 iunie 2023, în cadrul Institutului de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic (ICITT) al UPSC a fost organizată lansarea de carte, la care au fost prezentate patru ghiduri metodologice elaborate în cadrul proiectului de cercetare „Reconfigurarea procesului de învățare din învățământul general în contextul provocărilor societale”:
- Repere metodologice de reconfigurare a învățării. Aria curriculară Limbă și comunicară (autori: T. Callo, V. Bâlici, M. Hadîrcă, C. Straistari-Lungu, A. Țîbuleac-Vivdici);
- Repere metodologice de reconfigurare a învățării. Aria curriculară Matematică și Științe (autori: L. Franțuzan, I. Achiri, V. Bocancea, C. Simion, N. Cazacioc, D. Plăcintă);
- Repere metodologice de reconfigurare a învățării. Aria curriculară Educație soci-umanistă (V. Bolduma, A. Răileanu);
- Repere metodologice de reconfigurare a învățării. Aria curriculară Arte (M. Morari, Z. Ursu).
Conducătorul de proiect, Franțuzan Ludmila, dr., conf. cercet., dar și autorii lucrărilor au menționat, că ghidurile metodologice reprezintă expresia praxiologică a paradigmei de reconfigurare a procesului de învățare, elaborată în cadrul proiectului de cercetare în anul 2021, care promovează diferite modele și strategii de reconfigurare a învățării în context inter/ și transdisciplinar.
Opinii despre valoarea metodologică a lucrărilor au expus: Lilia POGOLȘA, dr. hab., conf. univ., director-adjunct ICITT, Adrian GHICOV, dr. hab., prof. univ., UPSC, Dumitru PATRAȘCU, dr. hab., prof. univ., UPSC, Maria PAȘCA, dr., prof. univ., UNA „George Enescu” din Iași, România, Cristina GHERASIM, dr., conf. univ., USM.
Lucrările au fost concepute în baza unei structuri comune ce vizează specificul învățării astăzi în cadrul ariei curriculare, examinarea detaliată a strategiilor și modelelor de reconfigurare a învățării, valorificarea experimentală a acestora prin sesiunile de formare cu cadrele didactice și activitățile realizate cu elevii, precum și recomandările metodologice privind reconfigurarea procesului de învățare în cadrul ariilor curriculare.
Ghidurile metodologice sunt adresate cadrelor didactice, formatorilor și cercetătorilor în domeniu și sunt elaborate pentru a susține un proces de învățare modernizat în consens cu noile orientări în educație la nivel european. Lucrările orientează spre utilizarea unor strategii și tehnici de învățare, care promovează un dialog deschis și incitant, fiind relevant în diverse contexte educaționale.
La eveniment, au participat cadre științifico-didactice, cercetători științifici, doctoranzi, cadre didactice din învățământul general.