Cooperare europeană în domeniul educației istorice

În zilele de 9 și 10 decembrie 2022 la Chișinău, în incinta Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău  se desfășoară  primul seminar internațional privind manualele comune de istorie, la care participă experți din Austria, Lituania, Bulgaria, Franța, Germania, Moldova, România, Serbia și Ucraina.

Seminarul se desfășoară grație parteneriatului viabil dintre UPSC și Lebniz-Institut fur Bildungsmedien și European Forum for Reconciliation.

Statutul de țară candidat al Republicii Moldova și a Ucrainei la Uniunea Europeană este o expresie legitimă de a adera la familia europeană. Domeniul educației istoriei pare a fi un teren de testare deosebit de promițător pentru viitoarea cooperare în Europa, deoarece identifică diferențele și dezvoltă strategii pentru a depăși diviziunile. Procesul de aderare oferă o oportunitate unică de a crea materiale necesare pentru lecții despre istoria europeană, ținând cont de experiențele specifice de abordare a conflictelor istorico-culturale din regiune și de a ajuta colegii din Moldova și Ucraina în valorificarea noilor medii educaționale.

Seminarul EFREC investighează ceea ce este necesar la nivel de politică pentru educația școlară în Moldova, România și Ucraina și ce pot oferi aceste țări în ceea ce privește cooperarea europeană în domeniul dezvoltării curriculumului și al produselor educaționale.

Mai multe proiecte educaționale bilaterale și multilaterale care au avut succes în domeniul educației istoriei în Europa sunt prezentate experiențele în cadrul seminarului: precum manualul de istorie germano-francez, manualul de istorie germano-polonez, manualul de istorie comună sud-est european sau rezultatul Comisiei de istorie bulgaro-macedoneană de Nord.

Seminarul va folosi experiența acumulată prin aceste proiecte pentru a explora posibilitățile de punere în practică a proiectelor trilaterale de dezvoltare a curriculumului și produselor educaționale între Moldova, România și Ucraina, în cadrul EFREC. Accentul se pune, în special, pe practicile de colaborare în producerea tehnologiilor educaționale inovatoare pentru lecțiile de istorie și valorificarea potențialului noilor medii de învățare.

Seminarul este organizat în 5 secțiuni:

1. Cerințe preliminare și așteptări pentru cooperarea în dezvoltarea curriculară regională și europeană și produsele educaționale în domeniul educației din Moldova, România și Ucraina;

2. Experiențele de lucru în manuale bilaterale și multilaterale în Europa. Exemple de bune practici din manualele germano-franceze și germano-poloneze, inițiativa comună a manualelor din Europa de Sud-Est, precum și experiențele comisiilor de istorie bulgaro-macedoneană de nord și lituaniano-rusă;

3. Ce formă ar trebui să ia cooperarea în domeniul dezvoltării curriculumului și al produselor educaționale între Moldova, România și Ucraina și cum poate fi implementată?;

4. Pledoaria pentru un nou tip de lecție de istorie: noi medii educaționale pentru noi medii de învățare;

5. Încheierea scenariilor de mese rotunde pentru cooperarea europeană cu și în cadrul EFREC.

În final, participanții vor discuta despre contribuția ce ar putea fi adusă în viitor rețelei EFREC de către colegii din România, Moldova și Ucraina. Rețeaua își propune să documenteze și să arhiveze experiențele în domeniul manualului bi- și multilateral, să creeze și să susțină o rețea activă de practicieni în dezvoltarea curriculumului bi- și multilateral și în produsele educațională în Europa și nu numai.

Loading