„Probleme actuale ale integrării limbii și literaturii ruse. Rolul reflecției la lecțiile integrate de limba și literatura rusă” a fost genericul seminarului republican dedicat profesorilor școlari de limba și literatura rusă, desfășurat, în format online, în data de 20 mai 2022.
Seminarul a fost organizat de A.I. Nikitchenko, doctor în pedagogie, consultant șef al Ministerului Educației și Cercetării din Republica Moldova și I. O. Țvic, doctor în pedagogie, catedra de Limbă și comunicare a Facultății de Filologie și Istorie a UPS „Ion Creangă” din Chișinău.
În deschiderea activității, A. I. Nikitchenko, a dezvăluit problemele de actualitate ale studiului limbii și literaturii ruse la etapa actuală, a prezentat o analiză amplă a principalelor probleme din aria tematică adusă în discuție. De asemenea, a menționat că semnificația seminarului constă în necesitatea profesorilor de a acumula experiență pentru atingerea performanțelor profesionale.
I. O. Țvic a precizat particularitățile implementării principiului de integrare la lecțiile de limba și literatura rusă în lumina Curriculumului disciplinar „Limba și literatura rusă” (ediția 2019). Ea a dezvăluit specificul elaborării sarcinilor cu caracter integrator, a indicat rolul acestora în conținutul lecției, a menționat importanța aspectului practic al lucrului cu textul în aspectul vizat și a specificat rolul reflecției în cadrul lecțiilor integrate de limba și literatura rusă.
L. Cușnirenco, profesor de limba și literatura rusă de la Liceul Teoretic „A.S. Pușkin” din Anenii Noi, absolventa probramului de masterat „Educație lingvistică și comunicare interculturală” a prezentat o comunicare tematică „Implementarea metodei proiectului cu utilizarea tehnologiilor informaționale la lecțiile de limba și literatura rusă, oportunitatea și necesitatea utilizării ei” și și-a împărtășit experiența din activitatea pedagogică.
În finalul seminarului, A.I. Nikitchenko, consultant șef al Ministerului Educației și Cercetării, a remarcat importanța organizării unor astfel de evenimente pentru a îmbunătăți eficacitatea activității pedagogice a profesorilor de limba și literatura rusă. Ea a rezumat activitatea seminarului și a propus recomandări bazate pe rezultatele acestuia. „Asemenea evenimente, – a menționat A.I. Nikitchenko, – ajută să elucideze problemele complexe cu care se confruntă profesorii pe parcursul activității lor, dar și să le ofere răspunsuri cât mai exhaustive, să stabilească un feedback cât mai eficient”.