Facilități
Protecția socială a studenților reprezintă o prioritate pentru Universitate și se realizează prin oferire de burse sociale, ajutoare sociale, abonamente cu preț redus în transportul electric urban, loc de trai în căminele instituției, deservire medicală etc. Astfel, în cadrul UPSC este stabilit un sistem de acordare a facilităților pentru studenți, în limita posibilităților financiare, în scopul menținerii resursei umane competente în instituție.
Studenții ciclului I, Licență și II, Masterat ai Universității, pe parcursul anilor de studii, se pot bucura de anumite facilități, dintre care:
Bursa socială se acordă, la cerere, studenților ciclului I și ciclului II, care provin din familii socialmente vulnerabile, din resursele bugetare ale Universității. Numărul burselor sociale constituie 10 la sută din numărul total al studenților bursieri.
Pot pretinde la bursa socială următoarele categorii de studenți:
- studenții ciclului I, care până la împlinirea vârstei de 18 ani, dețineau statutul de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească;
- studenții ciclului I și ciclului II cu dizabilitate severă, dizabilitate accentuată, cu deficiențe fizice şi senzoriale;
- studenţii ciclului I, care au părinți cu dizabilități/pensionari/divorțați sau cu un singur părinte;
- studenţii ciclului I ai căror părinți au participat la acțiunile militare pentru apărarea integrității şi independenței Republicii Moldova, în războiul din Afganistan, la lichidarea consecinţelor avariei de la CAE Cernobîl sau militarii participanţi la operaţiunile militare postconflict cu caracter umanist în Irak;
- studenții ciclului I din familii cu trei și mai mulți copii;
- studenţii ciclului I, care provin din familii socialmente vulnerabile, în funcție de cota venitului ce revine unui membru de familie (cu venituri lunare situate sub nivelul prevăzut de minimul de existență stabilit anual de Biroul Național de Statistică al Republicii Moldova);
- studenții ciclului I, ambii părinți ai cărora sunt pedagogi;
- studenții ciclului I și ciclului II, cu statut de părinte solitar;
- studenții ciclului II, care au în îngrijire copii cu dizabilități severe, dizabilități accentuate, cu deficiențe fizice şi senzoriale;
- studenții ciclului I familiști cu copii.
Pentru a candida la bursa socială, studenții din categoriile menționate urmează să prezinte semestrial, acte de certificare a situației familiale.
Lista nominală a candidaților pentru acordarea bursei sociale este întocmită de către structurile de autoguvernanţă studențească (consiliul studențesc, biroul sindical studențesc), în colaborare cu decanul facultății, în urma analizei cererilor depuse, a actelor prezentate și în funcție de realizările academice ale studenților. Studenții care beneficiază de bursa socială pot candida și la bursa de studii, în condiții generale.
Ajutorul social pentru studenții ciclului I și ciclului II constituie o bursă de categoria II.
Ajutorul social se acordă studentului ciclului I și ciclului II, la cerere, în următoarele situații:
- În caz de deces a unui membru al familiei (soț, soție, copil) sau în caz de deces a unui părinte al studentului. Dosarul va cuprinde următoarele documente:
- cerere tip;
- copie după buletinul de identitate;
- copie după certificatul de deces;
- copie după certificatul de căsătorie (în cazul decesului unui membru de familie al
- studentului).
- Pentru tratament se poate acorda studenților în caz de îmbolnăvire gravă (boli incurabile, tratament chirurgical costisitor etc.). Dosarul va cuprinde următoarele documente:
- copie tip;
- copie după buletinul de identitate;
- certificatul medical privind necesitatea tratamentului.
- Pentru maternitate/paternitate se acordă studentului, cu ocazia nașterii unui copil în perioada studiilor. Dosarul va cuprinde următoarele documente:
- cerere tip;
- copie după buletinul de identitate;
- copie după certificatul de naștere al copilului.
- Pentru rechizite și îmbrăcăminte se poate acorda studenților a căror familie înregistrează venituri lunare situate sub nivelul prevăzut de minimul de existență stabilit anual de Biroul Național de Statistică al Republicii Moldova. Dosarul va cuprinde următoarele documente:
- cerere tip;
- copie după buletinul de identitate;
- adeverință de salariu net/de șomaj.
Ajutorul social se acordă o singură dată în decursul unui an universitar și poate fi cumulat cu alte burse.
Abonamentele cu preț redus se repartizează studenţilor Ciclului I și Ciclului II din familii socialmente vulnerabile.
Decizia de repartizare este valabilă la prezentarea procesului – verbal al şedinţei grupei academice cu semnătura liderului sindical.
Plata pentru abonament cu preț redus se face în avans pentru următoarea lună până la data de 5 a lunii curente la președintele Biroului Sindical al Facultății.
Abonamentele se eliberează conform unei liste nominale fiecărui student sau liderului sindical de grup în perioada 29-30 a fiecărei luni. Abonamentele nerepartizate se returnează la Comitetul Sindical Studențesc, în blocul 4, biroul 12A.
Studenții ciclului I, ciclului II și ciclul III pot beneficia, pe parcursul anilor de studii, de un loc de trai în unul dintre căminele Universității. Fiecărui student locatar, conform normei sanitare, îi revin 6 m2.
Spațiile de locuit în cămin se dotează conform următoarelor norme minime:
- 1 pat cu saltea/persoană;
- 1 compartiment/dulap/cameră;
- 1 masă/cameră;
- 1 scaun/persoană;
- 1 noptieră/ persoană;
- 1 poliță de cărți/persoană.
Spațiile auxiliare de uz comun, în cămin, se amenajează cu:
- bucătărie;
- sală de lectură/de odihnă;
- sală de calculatoare;
- baie, lavoar, WC;
- sală pentru activități de agrement/sport;
- telefon;
- alte dotări.
Universitatea se obligă să doteze spațiile auxiliare de uz comun cu un minimum de inventar și utilaj necesar, conform normelor în vigoare. Blocurile căminelor, utilajul și inventarul pus la dispoziția locatarilor constituie patrimoniul statului.
Deservirea medicală a studenților Universității se face în centrele medicilor de familie cu care colaborează Universitatea sau oriunde solicită studentul. Pentru evidența medicală, consultație primară, control medical pentru practica pedagogică sau alte probleme de sănătate, în cadrul Universității activează un punct medical autorizat.
Studentul își poate schimba medicul de familie și centrul medical o dată în an, depunând cerere până la 29 octombrie la punctul medical sau direct la centrul medicilor de familie.
În cadrul Universităţii se eliberează polița de asigurare studenţilor ciclului I și II. Poliţa de asigurare se eliberează pe viaţă.
În anul I de studii, în luna octombrie, se desfăşoară campania de perfectare şi eliberare a poliţelor de asigurare medicală pentru studenţii noi înmatriculaţi. Sunt responsabili de acest proces șefii grupelor academice.
În cazul pierderii poliţei de asigurare medicală vă puteți adresa în Blocul III de studii, Biroul 30.
Pentru alte detalii contactați punctul medical: tel./fax. 022-24-49-70.
Beneficii
Studenții ciclului I, Licență și ciclului II, Masterat, pe parcursul anilor de studii, în baza rezultatelor academice, pot beneficia de o varietate mare de burse instituționale, naționale și internaționale. Astfel, Universitatea monitorizează și facilitează procesul de repartizare a beneficiilor în scopul menținerii resursei umane competente în instituție.
Bursele de studii se acordă studentului ciclului I și ciclului II în funcție de rezultatele obținute la învățătură.
Bursele de studii se acordă studenților care au promovat sesiunea de examinare în termenele stabilite, în funcție de rezultatele academice obținute.
Lista studenților Universității, candidați pentru obținerea bursei de studii, este întocmită de către comisia facultății pentru fiecare specialitate și an de studii, cu respectarea cuantumului stabilit de Guvern din numărul de studenți din fiecare grupă academică.
Listele preventive ale candidaților la burse vor fi făcute publice (afișate la facultate) nu mai târziu de 12 septembrie, și, respectiv, 12 februarie, anual, pentru contestații. Listele finale ale candidaților la burse sunt făcute publice nu mai târziu de 15 septembrie și 15 februarie anual.
Lista candidaților la burse de studii se aprobă prin ordinul rectorului, la recomandarea decanatului facultății.
Plafonul de acordare a burselor de studii se stabilește la nivel de 70 la sută din numărul studenților autohtoni, înmatriculați la studii la învățământ cu frecvență, conform planului de înmatriculare cu finanțare bugetară la fiecare specialitate/domeniu de formare profesională.
Alocațiile pentru bursele de categoria I vor constitui 10 la sută, iar pentru bursele de categoria a II-a – 20 la sută și respectiv a III-a, 70 la sută din alocațiile bugetare, prevăzute în acest scop.
Cuantumul bursei de studii pentru studenții de la programele de studii din domeniul Științe ale educației se majorează cu 20 la sută față de mărimea bursei prin Hotărâre de Guvern. Cuantumul bursei de studii pentru studenții din ultimul an de învățământ de la programele de studii din domeniul Științe ale educației se majorează cu 40 la sută față de mărimea bursei prevăzută prin Hotărâre de Guvern.
Lista studenților cărora li se acordă bursa de studii se alcătuiește în ordinea descrescătoare a mediei notelor obținute în sesiunea de examinare precedentă/mediei semestriale, până la acoperirea numărului de burse aprobat. Pentru studenții admiși la anul I, lista bursierilor se alcătuiește în ordinea descrescătoare a mediei de concurs la admitere.
Media notelor obținute în sesiunea de examinare precedentă/media semestrială se va calcula în baza notelor la unitățile de curs/disciplinele prevăzute în planul de învățământ pentru semestrul respectiv, inclusiv notele de la stagiile de practică, cu excepția unităților de curs (la alegere).
În caz de coincidență a mediei notelor, se vor lua în considerare următorii factori: media notelor la unitățile de curs/disciplinele de specialitate, frecvența studentului, participarea acestuia la activități extracurriculare în cadrul Universității, situația materială a studentului.
Studenții ciclului I, licență și ciclului II, master, înmatriculați pe bază de contract cu achitarea taxei pentru studii pot beneficia de bursă de studii din bugetul de stat, în condițiile prezentului Regulament, începând cu semestrul II al anului I de studii.
Bursele de merit se fixează o dată pe an, în sesiunea de vară, în funcție de rezultatele academice ale studentului ciclului I și ciclului II, performanțele relevante în activitatea academică, științifică și extracurriculară. Acordarea bursei de merit începe cu data de 1 septembrie al noului an de învățământ.
Universitatea acordă următoarele tipuri de burse de merit finanțate din bugetul de stat:
- Bursa Republicii;
- Bursa Guvernului;
- Bursa Președintelui Republicii Moldova.
Listele candidaților la bursele de merit se aprobă anual prin hotărâre de Guvern, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, în baza demersului Senatului Universității.
Bursele de merit se stabilesc anual, după cum urmează:
- începând cu semestrul III – pentru studenții ciclului I, licență care studiază în programe cu durata de studii de trei ani;
- începând cu semestrul V – pentru studenții ciclului I, licență care studiază în programe cu durata de studii de patru ani;
- începând cu semestrul III – pentru studenții ciclului II, master care își fac studiile în programe de masterat cu 120 credite.
Pot candida la bursa de merit studenții care au obținut în anul precedent de studii o medie a notelor la sesiunea de vară nu mai mică de 9 puncte la profil real și, respectiv, nu mai mică de 9,5 puncte în alte domenii de studiu, participă la activități de cercetare științifică, conferințe, concursuri etc.
Studenții ciclului I și ciclului II, candidați la bursa de merit, vor completa și prezenta, pentru a participa la concursul de selecție, un dosar, care va conține următoarele:
- curriculum vitae, ce va cuprinde, în mod obligatoriu, cele mai relevante activități extracurriculare pe perioada studiilor universitare, aria de interese, abilitățile și competențele;
- certificatul academic vizat de decanul facultății, cu indicarea notei medii pentru fiecare semestru, inclusiv din ultima sesiune;
- o scrisoare de recomandare din partea Consiliului facultății (extras din procesul-verbal);
- o scrisoare de recomandare din partea Senatului Universității (extras din procesul-verbal);
- copiile celor mai relevante materiale pe perioada studiilor, ce atestă participarea la conferințe și seminare științifice, concursuri, olimpiade etc.;
- lista publicațiilor științifice cu datele bibliografice complete și copiile publicațiilor din ultimii doi ani de studii;
- alte materiale relevante.
Lista candidaților la bursa de merit se aprobă prin ordinul rectorului Universității, la decizia Senatului.
Dosarele candidaților se prezintă la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în direcția învățământ superior, în termen de cel mult zece zile după finalizarea sesiunii de vară, însoțite de o scrisoare semnată de rectorul Universității şi o copie a recomandării Senatului (extras din procesul-verbal al ședinței Senatului privind aprobarea candidaților la burse și lista acestora).
Dosarele admise pentru concurs vor fi examinate în cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.
Candidații vor fi selectați în baza următoarelor criterii: media notelor; activitățile educaționale, culturale, sportive; curriculum vitae; activitatea științifică; publicațiile realizate; scrisorile de recomandare.
Achitarea burselor de merit, cu excepția Bursei Președintelui Republicii Moldova, se efectuează în limitele alocațiilor bugetare aprobate în acest scop și în modul stabilit de către Guvern. Bursa Președintelui Republicii Moldova se planifică și se achită de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
Studenții care beneficiază de bursă de merit nu pot candida, în perioada respectivă, la bursa de studii.
Bursele nominale sunt acordate de Universitate din mijloace provenite de la prestarea serviciilor cu plată și alte activități auxiliare, din sponsorizări și donații ale persoanelor fizice și juridice, inclusiv din străinătate.
Universitatea acordă următoarele burse nominale:
- Bursa Senatului;
- Bursa Ion Creangă;
- Bursa Grigore Vieru;
- Bursa Alexandru Plămădeală.
Bursele nominale se acordă pentru un semestru de studii după cum urmează:
- începând cu semestrul III – pentru studenții ciclului I, care studiază în programe cu durata de studii de trei ani;
- începând cu semestrul V – pentru studenții ciclului I, care studiază în programe cu durata de studii de patru ani;
- începând cu semestrul III – pentru studenții ciclului II, care își fac studiile în programe de masterat cu 120 credite.
Pot candida la bursă nominală studenții care au obținut în sesiunea precedentă o medie a notelor nu mai mică de 9 puncte la profil real și nu mai mică de 9,5 puncte în alte domenii de studiu. Candidații sunt propuși pentru ordin de către Consiliul facultății.
Cuantumul burselor nominale se stabilește de Senatul Universității, dar nu poate fi mai mic decât mărimea bursei de studii de categoria I și nu poate depăși mărimea Bursei Guvernului.
Candidații la bursa nominală vor completa și prezenta, pentru a participa la concursul de selecție, un dosar, care va conține următoarele:
- curriculum vitae, ce va cuprinde, în mod obligatoriu, cele mai relevante activități extracurriculare pe perioada studiilor universitare, aria de interese, abilitățile și competențele;
- certificatul academic vizat de decanul facultății, cu indicarea notei medii pentru fiecare semestru, inclusiv din ultima sesiune;
- scrisoare de recomandare din partea Consiliului facultății (extras din procesul-verbal);
- copiile celor mai relevante materiale pe perioada studiilor, ce atestă participarea la conferințe și seminare științifice, concursuri, olimpiade etc.;
- lista publicațiilor științifice cu datele bibliografice complete și copiile publicațiilor din ultimii doi ani de studii;
- alte materiale relevante.
Dosarele candidaților la bursa nominală sunt evaluate de către Comisia educație și asigurarea calității din cadrul Senatului instituției.
Candidații vor fi selectați în baza următoarelor criterii: media notelor; activitățile educaționale, culturale, sportive; curriculum vitae; activitatea științifică; publicațiile realizate; scrisorile de recomandare.
Lista candidaților la bursa nominală se aprobă prin ordinul rectorului Universității, la decizia Senatului.
Detalii regulament: Regulament privind acordarea burselor și ajutoarelor sociale pentru studenții Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău.
Mobilitățile internaționale sunt un punct forte al oricărei instituții de învățământ superior, nu doar prin deschiderea spre noi colaborări internaționale, dar și prin schimbarea vectorilor și lărgirea orizonturilor tineretului studios.
În cadrul UPSC, tinerii au posibilitatea să beneficieze de mobilități Erasmus+ și CEEPUS prin intermediul Secției Relații internaționale și Managementul Proiectelor, dar de asemenea de mobilități de tineret despre care pot afla individual de pe portalul https://www.salto-youth.net/, pagini Facebook ale organizațiilor de profil (asociații de tineret, ONG-uri etc.), site-ul web al Oficiului Național Erasmus+Moldova, dar și de pe site-ul web al UPSC.
Programul Uniunii Europene pentru Educație, Formare, Tineret și Sport Erasmus+ oferă studenților universității șansa să beneficieze de studii de la 3 la 12 luni în universitățile din UE. Participarea la Programul Erasmus+ este gratuită și oferă numeroase avantaje:
- studii de calitate;
- bursă lunară pentru acoperirea costurilor de ședere în străinătate;
- acces la tehnologii de ultimă generație;
- mediu internațional și multicultural;
- posibilitatea de a călători;
- lărgirea orizonturilor;
- experiență de viață;
- perspective mai bune de angajare la întoarcerea acasă.
Cu Erasmus+ studenții pot accesa următoarele programe:
- Mobilitatea internațională de credite pentru studenții ciclului I, II și III.
Cine poate beneficia? Studenții ciclului I, începând cu al doilea an de studii și studenții ciclurilor II și III, pe toată perioada studiilor.
Cum funcționează? Pe baza parteneriatelor încheiate, în prealabil, între Universitate și una dintre instituțiile superioare din Uniunea Europeană. Lista parteneriatelor disponibile poate fi găsită la Secția Relații Internaționale și Managementul Proiectelor al universității. Perioada de mobilitate trebuie să fie integrată în programul de studii al studentului. Activitățile academice din străinătate sunt recunoscute și echivalate integral.
Cum se aplică? Studentul depune dosarul de aplicare la Departamentul Relații Internaționale și Managementul Proiectelor al universității. Procedura, lista actelor necesare pentru dosar și termenul limită de aplicare pot fi consultate pe site-ul instituției. Condițiile de aplicare pot varia în dependență de clauzele acordului de colaborare dintre universitățile partenere.
Cât durează? Experiența de peste hotare poate dura de la 3 până la 12 luni. Același student poate beneficia de mai multe mobilități în cadrul unui ciclu de studii, cu condiția că, însumate, acestea nu depășesc 12 luni. Pentru stagiile de practică durata mobilității este de la 2 la 12 luni.
Care este valoarea bursei? Între 800 și 900 de euro lunar, în funcție de costul de trai din țara gazdă și o contribuție unică de deplasare, în funcție de distanța dintre instituția de plecare și cea de destinație.
- Programe comune de masterat Erasmus MUNDUS
Pentru programul Erasmus MUNDUS sunt eligibili tineri din întreaga lume, care dețin o diplomă de învățământ superior. Cu titlu de excepție, consorțiul programului de Master poate accepta cereri de la studenții înscriși în ultimul an de Licență. Pentru căutarea programelor disponibile, accesați Catalogul Programelor comune de masterat Erasmus Mundus. Toate aplicările se fac online, direct pe site-ul programului de master care vă interesează. Cursurile durează între 12 și 24 de luni. Bursa acoperă costurile de participare la cursuri, deplasare și instalare, costurile de întreținere și asigurare medicală. În total, suma poate ajunge la 25.000 de euro/an.
Detalii:
http://erasmusplus.md/sites/default/files/media_file/2020-03/programe-comune-masterat.pdf
- CEEPUS: Program de schimb pentru studii universitare în Europa Centrală
CEEPUS este acronimul pentru Central European Exchange Program for University Studies (Program de schimb pentru studii universitare în Europa Centrală).
Statele membre actuale sunt Albania, Austria, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Ungaria, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Republica Slovacă și Slovenia. Printre participanți se numără, de asemenea, Pristina/Kosovo.
Baza legală pentru CEEPUS o constituie Acordul internațional semnat de către statele membre, aflat în acces liber.
CEEPUS se bazează pe un management de susținere. Deciziile la cel mai înalt nivel CEEPUS sunt luate de către Comitetul comun de miniștri, care se întrunește anual pentru luarea deciziilor strategice. Coordonarea, evaluarea, dezvoltarea programului și vizibilitatea sunt sarcinile principale ale Oficiului Central CEEPUS (compus doar din două persoane). Fiecare țară are Oficiul Național CEEPUS, responsabil de implementare la nivel național.
Nu există transferuri de fonduri în CEEPUS. În schimb, există o valută internă (o lună bursă). Fiecare țară le plătește studenților și cadrelor mobile și ar trebui să garanteze cel puțin 100 de luni burse per an academic. Acordul CEEPUS, de asemenea, specifică că granturile trebuie să fie comprehensive și să fie adecvate nivelului de trai din țările membre CEEPUS unde se desfășoară mobilitățile. Până la momentul actual s-a demonstrat că sistemul funcționează foarte bine.
Activitățile de bază CEEPUS sunt rețelele universitare care operează cu programe comune, care în mod ideal ar duce la titluri comune, în special Programe Doctorale Comune, dar nu se reduce doar la acestea, studenții ciclurilor I și II având oportunități sporite de a participa la mobilități în cadrelor rețelelor CEEPUS.
Obiectivele principale sunt:
- Accent sporit pe Doctorate comune;
- Promovarea cooperării în cadrul EUSDR (EU Strategy for Danube Region/ Strategia UE pentru Regiunea Dunăreană).
Site web oficial: https://www.ceepus.info/