Skip to content

Laboratorul Asistență Psihologică în Educație (APE)

Despre laborator

Laboratorul Asistența Psihologică în Educație este entitate de cercetare în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”  din anul 2022. Laboratorul este accesibil cercetătorilor științifici, cadrelor științifico-didactice, precum și studenților ciclului I, II și III din cadrul facultăților universitare pentru realizarea activităților de cercetare în domeniul științelor sociale.

Activitatea Laboratorului este orientată spre colaborarea cu entitățile științifice din Republica Moldova și din străinătate, în scopul promovării și realizării cercetărilor științifice comune în domeniul științelor sociale.

Laboratorul are drept scop principal desfăşurarea cercetărilor științifice fundamentale și aplicative de valoare, precum și instruirea în domeniul științelor sociale.

În cadrul Laboratorului, se desfăşoară cercetări ştiinţifice fundamentale și aplicative, realizează şi promovează soluţii, concepte, algoritmi, modele şi metodologii experimentale, tehnologii şi recomandări ştiinţifico-aplicative bazate pe proceduri și transfer tehnologic, finanţate prin administrarea fondurilor primite de la bugetul de stat, prin cele universitare, în condiţiile legii; prin participarea la diferite competiţii la nivel naţional, european şiinternaţional; prin veniturile realizate din donaţii, contracte (cu finanţare bugetară sau/şi extrabugetară) pentru lucrări suplimentare celor din programele de cercetare, precum şi din alte activităţi extrabugetare, cu respectarea legislației în vigoare.

Istoric

Laboratorul Asistența Psihologică în Educație  este o structură de cercetare în domeniul psihologiei în învățământul universitar și în învățământul general, fără personalitate juridică, aflată în subordinea Universității Pedagogice de Stat „I. Creangă” din Chișinău (UPSC). Laboratorul Asistența psihologică în Educație  funcționează potrivit Codului Educaţiei al Republicii Moldova nr. 152 din 17.07.2014, Codului cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova nr. 259/2004, a reglementărilor în vigoare, a prevederilor Cartei Universitare și a Regulamentului propriu.

Priorități și direcții strategice

Direcțiile prioritare de cercetare a Laboratorului Asistența Psihologică în Educație sunt:

  1. cercetări științifice fundamentale și aplicative privind asigurarea asistenței psihologice în sistemul educațional.
  2. cercetări științifice privind asigurarea suportului psihologic pentru dezvoltarea şi formarea individului ca personalitate capabilă de autodezvoltare și integrare psihosocială;
  3. serviciul psihologic în Educație în contextul provocărilor societale;
  4. paradigme ale dezvoltării personale/psihoindividuale și profesionale ale psihologilor;
  5. managementul asigurării serviciului psihologic în sistemul educațional;
  6. deontologia profesională a psihologului.

Membrii Laboratorului  prin activitatea derulată contribuie la :

  1. integrarea diferitor domenii de cercetare în procesul de profesionalizare a psihologilor;
  2. promovarea calității în domeniul cercetării psihologice;
  3. diseminarea rezultatelor valoroase în comunitatea psihologică și în cea academică;
  4. organizarea manifestărilor științifice și a simpozioanelor naționale și internaționale / transfrontaliere pe problematica asistenței psihologice a persoanei în contextul provocărilor societale;
  5. îndrumarea și implicarea în cercetările ştiinţifice a studenţilor ciclului I, II și III în obţinerea rezultatelor ştiinţifice necesare pentru elaborarea tezelor de licenţă, master, doctorat.

Obiective și misiune

  • Compartiment în proces de completare  …

Obiectivele Laboratorului:

Obiectivele Laboratorului Asistența Psihologică în Educație sunt:

  1. realizarea de activități de cercetare în domeniile Psihologie și domenii conexe la standarde de excelență internațională;
  2. promovareare rezultatelor științifico-aplicative ale Laboratorului în mediul comunității științifice naționale șiinternaționale prin colaborări în proiecte de cercetare;
  3. diseminarea rezultatelor științifice în cadrul manifestărilor științifice și simpozioanelor pedagogice naționale și internaționale/transfrontaliere;
  4. dezvoltarea domeniului psihologiei prin proiecte naționale și internaționale;
  5. colaborarea eficientă cu alte instituții naționale și internaționale de cercetare și dezvoltare, în scopul sporirii calității activităților de cercetare;
  6. promovarea imaginii UPSC „Ion Creangă”

Rezultatele activității de cercetare se concretizează în:

  • a) publicarea articolelor științifice în reviste de specialitate naționale și internaționale;
  • b) editarea monografiilor, ghidurilor metodologice, studiilor științifice etc.;
  • c) publicarea articolelor științifice în volume ale manifestărilor științifice de specialitate din Republica Moldova și din străinătate;
  • d) prezentarea rezultatelor științificela expozițiile naționale și internaționale;
  • e) prezentarea rapoartelor științifice la conferințe naționale și internaționale;
  • f) prezentarea rapoartelor intermediare și finale în cadrul Consiliului Științific al ICITT, Senatului Universitar și în cadrul audierilor publice organizate de Academia de Științe a Moldovei.

Valori și impact cercetări

Valorile și impactul cercetărilor:

  • Importanța cercetării propuse este determinată de starea actuală a societății. Consecințele transformărilor radicale în diverse sfere, conjugate și amplificate de explozia informațională, promovarea de către mass-media a produselor subculturale, slăbirea controlului social și al puterii de intervenție a instanțelor de socializare a generațiilor în creștere, toate la un loc au deteriorat echilibrul social, au contribuit la creșterea suprasolicitării psihologice.
  • Viața psihică a actorilor sistemului educațional suferă și ea modificări dictate de tranziția la economia de piață fapt ce creează disconfort psihologic, afectează în deosebi generația tânără. Ea, fiind lipsită de o reală experiență de viață și o viziune critică asupra avalanșei informaționale false, este incapabilă să evalueze adecvat evenimentele și fenomenele sociale, să formeze atitudini și relații constructive. Astfel neavând un referențial axiologic și un sistem autoreglator bine constituit, adoptă modele de comportament socialmente indezirabil și manifestă reacții, care denotă o certă inadaptare socială acută.
  • Noutatea și originalitatea cercetării rezidă în elaborarea unei viziuni asupra mecanismelor de intervenție  psihologică privind asigurarea stării de bine în mediul educațional în contextul provocărilor societale; elaborarea instrumentelor și mecanismelor de analiză a politicii naționale, internaționale cu referire la intervenția psihologică a asigurării stării de bine în sistemul educațional;elaborarea reperelor conceptuale și modelelor de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a elevilor, cadrelor didactice; privind implicarea părinților în promovarea stării de bine a elevilor; elaborarea unei baze de date la nivel național cu referire la situația actuală privind crearea stării de bine în sistemul educațional.
  • Elaborarea unei viziuni despre mecanismele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine în sistemul educațional va contribui la – promovarea calității în învățământ; – asigurarea stării de bine a elevilor, cadrelor didactice; – asigurarea  psihologilor cu metodologii, instrumente pentru intervenția psihologică privind implicarea părinților în promovarea stării de bine a elevilor; crearea unui sistem coerent de parteneriat „elev – cadru didactic – psiholog – familie”; – asigurarea unui mediu școlar prietenos, protectiv și incluziv.
  • Asigurarea suportului necesar cadrelor didactice și cadrelor de conducere în promovarea stării de bine în școală pentru desfășurarea procesului educațional eficient; – prevenirea dificultăților în dezvoltarea copilului prin identificarea factorilor de risc; – facilitarea antrenării abilităților sociale ale copiilor în procesul de învățare și relaționare; – diminuarea violenței și a comportamentelor agresive ale copiilor și a altor actori educaționali; – incluziunea școlară a copiilor aflați în dificultate; – fortificarea structurilor de asistență psihopedagogică din diferite regiuni ale țării; – elaborarea unui sistem managerial de asigurare a activității psihologice în învățământul general

Echipă

Membri

Nume Prenume

descriere

Nume Prenume

descriere

Nume Prenume

descriere

Nume Prenume

descriere

Biografii

  • Maximciuc Victoria (CV)  
  • Furdui Emilia (CV) 
  • Racu Iulia (CV
  • Vrabii Violeta (CV
  • Balan Rodica (CV
  • Puzur Elena (CV
  • Cucer Angela (CV
  • Ciobanu Adriana (CV

Proiecte

Descriere proiecte

  • Descrierea proiectelor 2020 – 2023

În anii 2020 – 2023, a fost realizat proiectul „Bazele teoretice și metodologice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva provocărilor societale contemporane” Cifrul 20.80009.1606.10. Coordonator proiect Angela CUCER, doctor în psihologie, conferențiar cercetător.

Scopul proiectului: determinarea bazelor teoretice și metodologice ale asigurării activității psihologice în învățământul general din perspectiva abordărilor societale contemporane.

Obiectivele generale:

  1. Analiza politicilor naționale și internaționale cu referire la asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general. Realizarea analizei metodologiilor existente de asigurare psihologică în sistemul de învățământ general.
  2. Elaborarea dimensiunilor conceptuale și modelelor de asigurare a activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane.
  3. Actualizarea, adaptarea, elaborarea, experimentarea și validarea complexelor de metodologii pentru prevenţie, evaluare și intervenţie psihologică.
  4. Definitivarea complexelor de metodologii pentru prevenţie, evaluare şi intervenţie psihologică; implementarea și diseminarea rezultatelor obţinute în cadrul proiectului.

Rezumat:
Proiectul definește bazele teoretice și praxiologice ale asigurării activității psihologice în învățământul general din perspectiva abordărilor societale contemporane. Pentru a răspunde acestora sunt promovate investigații cu referire la asigurarea condițiilor psihologice optime în desfășurarea procesului de învățământ general.


Cercetarea propune analiza politicilor naționale și internaționale cu referire la asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general; realizarea expertizei metodologiilor existente de asigurare psihologică; elaborarea dimensiunilor conceptuale și a modelelor de asigurare a activității psihologice în sistemul de învățământ general; actualizarea, adaptarea, elaborarea, experimentarea, validarea, implementarea și diseminarea ghidurilor metodologice pentru prevenţie, evaluare şi intervenţie psihologică per diverse domenii de dezvoltare: cognitiv; afectiv; psihocomportamental – din perspectiva schimbărilor reale în societatea contemporană.

Realizarea unei astfel de cercetări, devine o direcție strategică de asigurare a calității învățământului și poate fi valorificată prin: prevenirea dificultăților în dezvoltarea copilului; optimizarea procesului de adaptare psihosocială la noile condiții societale; facilitarea comunicării eficiente în vederea antrenării abilităților sociale; asigurarea parteneriatelor eficiente în scopul construirii relațiilor pozitive; selectarea metodologiilor și instrumentelor de evaluare și intervenție în funcție de vârsta și particularitățile de dezvoltare ale copilului etc.

Vor fi actualizate, adaptate și elaborate ghiduri metodologice psihologice pentru dezvoltarea personală; formarea și dezvoltarea competențelor prosociale; comunicare; colaborare și cooperare; negociere; relaționare; adaptare la situațiile solicitante ale vieții; rezolvarea problemelor și luarea deciziilor; autodezvoltare; autoevaluare; depășirea situațiilor de criză, conflict și risc etc.

Finalităţi: 

  • Abordări contemporane în descrierea problemei;
  • Metodologii de expertizare a activității psihologice în sistemul de învățământ general; domenii; criterii; indicatori; indici;
  • Baze de date experimentale referitor la situaţia actuală şi nevoile recente de asigurare psihologică ale beneficiarilor;
  • Sugestii (repere) conceptuale ale dezvoltării activității psihologice în strucutra  sistemului  educațional modern;
  • Concepția asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general care prezintă argumente pentru nevoia de schimbare (analiza situației; rezultatele constatării; scopul cercetării; obiectivele cercetării; acțiunile de management inovativ; algoritmul activităților de cercetare; metodologiile necesare etc.);
  • Model de cercetare experimentală referitor la nevoile de restrucutrare a asigurării activității psihologice în sistemul educaţional;
  • Seturi de materiale experimentale pentru asigurarea activității psihologice în sistemul de învăţămînt general;
  • Bază de date obţinută în experimentul de aprobare a materialelor  elaborate;
  • Ghiduri metodologice aprobate pentru asigurarea activității psihologice în sistemul eduacațional modern;
  • Informaţii referitoare la modalitaţile de aplicare a rezultatelor de către psihologii şcolari;
  • Structuri organizaționale de diferit nivel pentru asigurarea activității psihologice în sistemul de învăţămînt general.

In 2020-2023, the project „Theoretical and methodological bases of ensuring psychological activity in the general education system from the perspective of contemporary societal challenges” was carried out. Number 20.80009.1606.10. Project coordinator Angela CUCER, PhD in psychology, associate professor.

Project purpose: determining the theoretical and methodological bases of ensuring psychological activity in general education from the perspective of contemporary societal approaches.

General objectives:

  1. Analysis of national and international policies with reference to ensuring psychological activity in the general education system. Carrying out an analysis of existing methodologies for psychological assurance in the general education system.
  2. Elaboration of conceptual dimensions and models for ensuring psychological activity in the general education system from the perspective of contemporary societal approaches.
  3. Updating, adapting, developing, experimenting and validating complexes of methodologies for prevention, assessment and psychological intervention.
  4. Finalization of complexes of methodologies for prevention, assessment and psychological intervention; implementation and dissemination of the results obtained within the project.

Abstract: The Project defines the theoretical and praxiological basis of psychological activity assurance in the general educational system from the perspective of modern societal approaches. For responding to those needs must to be provided researches of optimal psychological conditions assurance for conductind the general educational learning processus. The research propose the analyze of national and international politics regarding national psychological activity asisurance in the systeme of general education; psychological expertise of existing methodologies for psychological conditions assurance; creating the conceptual framework and a models for the assurance of psychological activity in the general educational system; also to update, to adapt, to elaborate methodological complexes and to provide experimental application. Methodological complexes for prevention, evaluation and psychological intervention would be validated, implemented and disseminated by the domains of development: cognition, affective, psycho-behavioral – from the perspective of real changes in the modern society. This research is a strategic direction for assurance the quality of education and can be capitalizated by: preventing chidren development dificullties; makind optimal psychosocial process of
adaptation to the modern societal conditions; facilitate comunication, making it effective for social abillities training;assurance of effective partnerships for building pozitive relationships; selection of methodologies and instruments for evaluation and intervetion depending on the age and developmental characteristics of the child, etc.etc. Thus, would be updated, addapted and developed complexes of psychological methodologies for personal development; for formation and the development of prosocial competences; communication; colaboration and cooperation; negociation; relationship;adaptation to the demanding situations of life; problem solving and decision making; self-development; self-evaluation;
overcoming crisis, conflict and risk situations etc.

Purposes:

 Contemporary approaches to describing the problem;

 Methodologies for expertizing psychological activity in the general education system; domains; criteria; indicators; indices;

 Experimental databases regarding the current situation and recent needs for psychological insurance of beneficiaries;

 Conceptual suggestions (landmarks) for the development of psychological activity in the structure of the modern educational system;

 Conception of ensuring psychological activity in the general education system that presents arguments for the need for change (situation analysis; results of the finding; research purpose; research objectives; innovative management actions; algorithm of research activities; necessary methodologies, etc.);

 Experimental research model regarding the needs for restructuring the provision of psychological activity in the educational system;

 Sets of experimental materials for ensuring psychological activity in the general education system;

 Database obtained in the experiment of approving the developed materials;

 Approved methodological guides for ensuring psychological activity in the modern educational system;

 Information on the modalities of applying the results by school psychologists;

 Organizational structures of different levels for ensuring psychological activity in the general education system.

 

  • Descrierea proiectelor 2024 – 2027

Subprogramul: Mecanisme psihologice de promovare a stării de bine în sistemul educațional, MPPSSE, cod: 040112. Coordonator subprogram Angela CUCER, doctor în psihologie, conferențiar cercetător.

Direcția strategică: provocări societale

Direcția strategică: valorificarea potențialului uman și social

Scopul subprogramului: Identificarea mecanismelor psihologice de promovarea a stării de bine în sistemul educațional.

Obiectivele subprogramului:

  1. Analiza politicilor educaționale naționale și internaționale cu referire la mecanismele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine în sistemul educațional în contextul provocărilor societale
  2. Elaborarea reperelor conceptuale și modelelor de intervenție psihologică privind asigurarea  stării de bine a elevilor in contextul provocărilor societale.
  3. Elaborarea reperelor conceptuale și modelelor de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale.
  4. Elaborarea reperelor conceptuale și modelelor de intervenție psihologică privind implicarea părinților în crearea stării de bine a elevilor în contextul provocărilor societale .

Rezumat: Proiectul definește bazele teoretice și praxiologice ale intervenției psihologice în vederea promovării stării de bine în sistemul educațional din perspectiva provocărilor societale.

Produsele ştiinţifice obţinute în rezultatul cercetărilor teoretice şi aplicative vor  contribui la realizarea dezideratelor Strategiei 2030 în ceea ce priveşte creşterea calităţii, atractivităţii şi accesibilităţii învăţării și crearea unui mediu prietenos, sigur și sănătos de instruire.

În context, sunt realizate cercetări privind nivelul de asigurarea condițiilor psihologice optime și a stării de bine în desfășurarea procesului de învățământ general.

Cercetarea propune analiza politicilor educaționale naționale și internaționale în contextul provocărilor societale, cu referire la: mecanismele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine în sistemul educațional; elaborarea reperelor conceptuale și modelelor de intervenție psihologică privind promovarea stării de bine a elevilor; elaborarea reperelor conceptuale și modelelor de intervenție psihologică privind promovarea stării de bine a cadrelor didactice; elaborarea reperelor conceptuale și modelelor de intervenție psihologică privind implicarea părinților în crearea stării de bine a elevilor.

Realizarea unei astfel de cercetări, devine o direcție strategică de asigurarea calității învățământului și poate fi valorificată prin: prevenirea dificultăților în dezvoltarea elevului, optimizarea procesului de adaptare psihosocială la noile condiții societale; facilitarea comunicării eficiente în vederea antrenării abilităților sociale;crearea parteneriatelor eficiente în scopul construirii relațiilor pozitive; selectarea metodologiilor și instrumentelor de evaluare și intervenție psihologică  în funcție de vârsta și particularitățile de dezvoltare ale copilului etc.

Asigurarea psihologică a creării  stării de bine pentru toți beneficiarii din sistemul educațional este o condiție pentru accesul tuturor copiilor la educație.

Astfel vor fi actualizate, adaptate și elaborate modele de intervenție psihologică privind promovarea stării de bine a  elevilor, a cadrelor didactice pentru  dezvoltarea personală,  a comunicării, a relațiilor interpersonale, stării emoționale, a resurselor personale, a motivației, depășirea situațiilor de criză, conflict și risc și abandonului școlar, etc. Va fi elaborată metodologia şi instrumentele pentru intervenția  psihologică privind implicarea părinților în promovarea stării de bine a elevilor din perspectiva provocărilor societale.

Rezultate științifice preconizate:

-. Instrumente și mecanisme de analiză a politicii naționale și internaționale cu referire la intervenția psihologică a creării stării de bine în sistemul  educațional (ob.1); -. Domenii, indicatori, criterii, principii, caracteristici ale   intervenției psihologice privind crearea stării de bine în sistemul educațional (ob.1); -. Baze de date experimentale la nivel național cu referire la situația actuală privind crearea stării de bine în sistemul educațional (elevi, cadre didactice, părinți)(ob.1); –Studiul științific privind consolidarea experienței științifice cu referire la mecanismele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine în sistemul educațional (ob.1)..

-. Repere conceptuale și modele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a elevilor  în contextul provocărilor societale (ob.2); -.Metodologii de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a elevilor  în contextul provocărilor societale(ob.2); -.Baze de date experimentale (ob.3); – Modele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a elevilor  în contextul  provocărilor societale .Ghid metodologic: .Modele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a elevilor  în contextul  provocărilor societale”(ob.2).

Repere conceptuale  de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a cadrelor didactice  în contextul  provocărilor societale (ob.3);-.Metodologii de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a cadrelor didactice  în contextul provocărilor societale (ob.3) ; -.Baze de date experimentale (ob.3); -. Modele de intervenție psihologică privind asigurarea stării de bine a cadrelor didactice  în contextul  provocărilor  societale. Ghid metodologic: „Asigurarea stării de bine a cadrelor didactice din sistemul educațional: principii, mecanisme, criterii, modele psihologice.”(ob.3).

– Repere conceptuale și modele de intervenție psihologică privind implicarea părinților în asigurarea stării de bine a elevilor  în contextul provocărilor societale (ob.4); -.Proiect de metodologii și instrumente de intervenție psihologică privind implicarea părinților în asigurarea stării de bine a elevilor  în contextul provocărilor societale (ob.5);-Metodologie şi instrumente pentru intervenția  psihologică privind implicarea părinților în asigurarea stării de bine a elevilor în contextul provocărilor societale.(ob.4); -.Ghid metodologic:„Modele de intervenție psihologică privind implicarea părinților în asigurarea stării de bine a elevilor.”(ob.4);- Monografie: „Fundamente și mecanisme ale intervenției psihologice pentru asigurarea stării de bine în mediul educațional.”(ob.4).

Subprogram: Psychological mechanisms for promoting well-being in the educational system, MPPSSE, code: 040112. Subprogram coordinator Angela CUCER, PhD in Psychology, Associate Professor.

Strategic direction: societal challenges

Strategic direction: capitalizing on human and social potential

Subprogram goal: Identifying psychological mechanisms for promoting well-being in the educational system.

Subprogram objectives:

  1. Analysis of national and international educational policies with reference to psychological intervention mechanisms for ensuring well-being in the educational system in the context of societal challenges
  2. Development of conceptual benchmarks and psychological intervention models for ensuring well-being of students in the context of societal challenges.
  3. Development of conceptual benchmarks and psychological intervention models for ensuring well-being of teachers in the context of societal challenges.
  4. Developing conceptual benchmarks and psychological intervention models regarding parental involvement in creating students’ well-being in the context of societal challenges

Abstract:

The projectdefinesthetheoreticalandpraxiologicalbases of psychologicalintervention for thepromotion of thewell-being  in theeducationalsystemfromthe perspective of societal challenges.

The scientificproductsobtained as a result of thetheoreticalandapplicativeresearchwillcontributetothedesires of the 2030 Strategyregardingtheincrease of the quality, attractivenessandaccessibility of learningandthecreation of a friendly, safe, healthylearningenvironment.

In this context, it iscarried out a research on thelevel of ensuringthe optimal psychologicalconditionsandthewell-being in the general educationprocess.

The researchproposestheanalysis of nationalandinternationaleducationalpolicies, fromthe perspective of the societal challenges, withreferenceto: themechanisms of psychologicalintervention on promotingthe state of well-being in theeducationalsystem; theelaboration of the conceptual landmarksandmodels of psychologicalinterventionregardingthepromotion of the state of well-being; theelaboration of the conceptual landmarksandmodels of psychologicalinterventionregardingthepromotion of thewell-being of theteachers; theelaboration of the conceptual landmarksandthemodels of psychologicalinterventionregardingtheinvolvement of parents in creatingthewell -being of thestudents.

The realization of such a researchbecomes a strategic direction of ensuringthe quality of educationandcanbeusedby: thepreventing of difficulties in thedevelopment of the pupil, optimizingtheprocess of psychosocialadaptationtothenew societal conditions; facilitatingtheeffectivecommunication in ordertotrain social skills; creatingtheeffectivepartnerships in ordertobuildpositiverelationships; selectingthemethodologiesandtools of psychologicalevaluationandinterventionaccordingtotheageanddevelopmentalparticularities of thechild, etc.

Psychologicalinsurance of creating a well-being state for allbeneficiariesfromtheeducationalsystemis a condition for theaccess of allchildrentoeducation.

In thiswaythemodels of psychologicalinterventionregardingthepromotion of the state of well -being, teacherswillbeupdated, adaptedandelaborated for personal development, communication, interpersonal relationships, emotional state, personal resources, motivation, overcomingcrisissituations, conflict andriskandschooldropout, etc. The methodologyandtools for thepsychologicalinterventionregardingtheinvolvement of parentswillbeelaborated in promotingthestudents’ state of well -beingfromthe perspective of the societal challenges.

Expected scientific results:

-. Tools and mechanisms for analyzing national and international policy with reference to psychological intervention for creating well-being in the educational system (ob.1); -. Domains, indicators, criteria, principles, characteristics of psychological intervention for creating well-being in the educational system (ob.1); -. Experimental databases at the national level with reference to the current situation regarding the creation of well-being in the educational system (students, teachers, parents) (ob.1); -Scientific study on consolidating scientific experience with reference to psychological intervention mechanisms for ensuring well-being in the educational system (ob.1)..

-. Conceptual benchmarks and models of psychological intervention for ensuring well-being of students in the context of societal challenges (ob.2); -. Psychological intervention methodologies for ensuring well-being of students in the context of societal challenges (ob.2); -.Experimental databases (ob.3); – Models of psychological intervention regarding ensuring the well-being of students in the context of societal challenges. Methodological guide: .“Models of psychological intervention regarding ensuring the well-being of students in the context of societal challenges” (ob.2).

-Conceptual benchmarks of psychological intervention regarding ensuring the well-being of teachers in the context of societal challenges (ob.3);-.Methodologies of psychological intervention regarding ensuring the well-being of teachers in the context of societal challenges (ob.3); -.Experimental databases (ob.3); -. Models of psychological intervention regarding ensuring the well-being of teachers in the context of societal challenges. Methodological guide: “Ensuring the well-being of teachers in the educational system: principles, mechanisms, criteria, psychological models.” (ob.3).

– Conceptual benchmarks and models of psychological intervention regarding the involvement of parents in ensuring the well-being of students in the context of societal challenges (ob.4); -.Project of methodologies and tools of psychological intervention regarding the involvement of parents in ensuring the well-being of students in the context of societal challenges (ob.5);-Methodology and tools for psychological intervention regarding the involvement of parents in ensuring the well-being of students in the context of societal challenges. (ob.4); -.Methodological guide: „Models of psychological intervention regarding the involvement of parents in ensuring the well-being of students.” (ob.4);- Monograph: „Fundamentals and mechanisms of psychological intervention for ensuring well-being in the educational environment.” (ob.4).

Finanțări

Compartiment în proces de completare  …

Publicații

Articole publicate

Monografii colective:

  1. Politici naţionale și internaţionale de asigurare a activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general: Monografie colectivă/ coordonatori știinţifici: Nicolae Bucun, Oxana Paladi; Ministerul Educaţiei, Culturii și Cercetării, Institutul de Știinţe ale Educaţiei. – Chișinău: Institutul de Știinţe ale Educaţiei, 2020. 516 p. ISBN 978-9975-48-186-1. Premiată cu Diploma of excellence la EUROINVENT BOOK SALON, 2021, Iași România. https://icitt.upsc.md/wp-content/uploads/2023/12/1_ 2020__politici_national pdf
  2. Cercetări privind asigurarea activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din Republica Moldova:Monografie colectivă / A. Bolboceanu, O. Paladi, A. Potâng, A.Cucer [et al.]; coordonatori ştiinţifici: Oxana Paladi, Angela Potâng; Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Universitatea de Stat din Moldova, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. – Chişinău: CEP USM, 2021. – 211 p.: fig. color, tab. Referinţe bibliogr. la sfârşitul cap. – 50 ex. ISBN 978-9975-152-16-7. 373.015.3(478). Premiată cu Medalia de Argint la EUROINVENT BOOK SALON, 2022, Iași România. https://icitt.upsc.md/wp-content/uploads/2023/12/4 _MONOGRAFIE_colectiva-Fin_corect._24.04.21.pdf
  3. Bazele teoretice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane:Monografie colectivă / Aglaida Bolboceanu, Oxana Paladi, Angela Potâng [et al.]; coordonatori științifici: Oxana Paladi, Angela Potâng; Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Institutul de Ştiințe ale Educației, Universitatea de Stat din Moldova. – Chişinău: Institutul de Științe ale Educației, 2021 (Print-Caro SRL). – 391 p.: fig., tab. Aut. indicaţi pe vs. f. de tit. – Bibliogr.: p. 370-391 (372 tit.). – 50 ex. ISBN 978-9975-56-976-7. Premiată cu Medalia de Bronz la EUROINVENT BOOK SALON, 13.05. 2023, Iași România. https://icitt.upsc.md/wp-content/uploads/2023/12/3__bazele_teoretice_asigurarii_activitatii_psihologicecop_.pdf
  4. CUCER A., RACU J., FURDUI E., BATOG M., LUNGU T. Aspecte ale activității psihologului școlar în învățământul general.Monografie colectivă. Coord: Cucer Angela, Racu Jana. Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic al UPSC. Chișinău: CEP UPSC, 2023, 294   ISBN 978-9975-46-856-5.https://www.academia.edu/117183236/Aspecte_ale_activit%C4%83%C8%9Bii_psihologului_%C8%99colar_%C3%AEn_%C3%AEnv%C4%83%C8%9B%C4%83m%C3%AEntul_general_Monografie_colectiv%C4%83

Ghiduri metodologice:

  1. Prevenția, evaluarea și intervenția psihologică: domeniulpsihocomportamental: Ghid metodologic/Angela Cucer, Jana Racu, Iulia Racu [et al.] ; coordonatori științifici: Angela Cucer, Jana Racu ; Ministerul Educației și Cercetării, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic. – Chişinău : S. n., 2022 (CEP UPSC). – 220 p. ISBN 978-9975-46-677-6. Premiat cu Medalia de Argint la International salon of Invention and Inovative Entreprenership, 10.2023, Chișinău. https://icitt.upsc.md/wp-content/uploads/2023/12/5_Ultima-varianta_GHID_CUCER-A-2.pdf https://www.scribd.com/document/697674442/Preventia-Evaluarea-Interventia-Dom-Psihocomportamental-Ghid-Metod
  2. BATOG M. Asigurarea suportului metodologic la dimensiunea afectivă pentru învățământul primar șigimnazial: (Ghid metodologic) / Batog Mariana; coordonator științific: Angela Cucer; Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. – Chişinău: S. n., 2022 (CEP UPSC). – 129 p. ISBN 978-9975-46-662-2 Premiat cu Medalia de Bronz la International salon of Invention and Inovative Entreprenership, 10.2023, Chișinău. https://icitt.upsc.md/wp-content/uploads/2023/12/6_Batog-M.-Ghid_ultima_varoianta90.pdf
  3. CUCER A., RACU IU., CIOBANU A., MAXIMCIUC V., GOLOVEI L. Ghid teoretico-metodologic privind activitatea psihologului școlar la dimensiunea afectivă și psihocomportamentală a elevilor din învățământul liceal. științific Angela Cucer, Ministerul Educației și Cercetării, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic. – Chişinău : S. n., 2023 (CEP UPSC). – 210 p. ISBN .

Volume ale materialelor forurilor științifice naționale/internaționale:

  1. Cercetarea în științele educației și în psihologie: provocări și perspective. În memoriam profesorului Nicolae Bucun. Materialele conferinței științifice naționale, 16 septembrie 2021/ coordonatori ştiinţifici: Lilia Pogolşa [et al.]; comitetul ştiinţific: Pogolşa Lilia [et al.]. – Chişinău: S. n., 2021 (Print-Caro SRL). – 399 p.: ISBN 978-9975-56-934-7. https://icitt.upsc.md/wp-content/uploads/2023/12/materialele_ conferintei_cercetarea_ psihologiei-_Bucun-cop.pdf .

2.Prin ani cu destoinicie: în memoriam Nicolae Bucun / Pogolșa Lilia, Paladi Oxana, Vicol Nelu [et.al] Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Institutul de Științe ale Educației – Chișinău:S.n. 2021 (Print-Caro SRL), 272p. ISBN 978-9975-56-933-0. https://icitt.upsc.md/wp-content/uploads/2023/12/Bucun_Nicolae_prin_ani_cu_destoinicie-2021.pdf

 

  • Lista lucrărilor științifice, științifico-metodice și didactice publicate în anul 2024, în cadrul subprogramului de cercetare „Mecanisme psihologice de promovare a stării de bine în sistemul educațional”, aici.

Infrastructură

Echipamente și facilități

  • Compartiment în proces de completare  …

Media

Parteneriate

Instituții și organizații

  1. Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială (Proiect de cercetare – Departamentul Psihologie. Școala doctorală Psihologie și Științe ale Educației. Seminarul Științific de Profil, specialitatea 511.01 Psihologie socială).
  2. Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică. (participarea la evenimente, cercetări științifice).
  3. Universitatea Liberă Internațională din Moldova (proiecte de cercetare doctorală).
  4. Universitatea Pedagogică de Stat „A.Russo”, or. Bălți. (organizarea manifestărilor științifice).
  5. Universitatea Pedagogică de Stat „Bogdan Petriceicu Hașdeu” (organizarea manifestărilor științifice, proiecte de cercetare doctorală).
  6. Centrul de formare personală și profesională „Psihologie.md”, mun Chișinău.(organizarea manifestărilor științifice).

Proiecte comune și inițiative

Compartiment în proces de completare …

Știri și evenimente

Anunțuri rezultate, conferințe, workshop-uri etc.

Noutăți din domeniu sau perspective personale ale echipei

Oportunități

Locuri de muncă

Compartiment în proces de completare …

Pentru studenți

Compartiment în proces de completare …

Contact

Adresă

  • Chișinău, str. Ion Creangă, nr. 1, MD-2069

Programul de lucru

  • Luni – Vineri: 08:30 -16:30

Formular de contact

Resurse

Compartiment în proces de completare …