Masa rotundă „Diagnosticarea securității psihologice”

În data de 15 noiembrie 2024, în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, a avut loc Masa rotundă „Diagnosticarea securității psihologice, organizată în cadrul proiectului Strategii de asigurare a securității psihologice în sistemul educațional, Codul subprogramului: 040113, în colaborare cu catedra de Psihologie.

În cadrul Mesei rotunde „Diagnosticarea securității psihologiceau participat 100 de persoane din Republica Moldova.

  • Nr de participanți unici cu prezență online 68;
  • Nr de participanți unici cu prezență fizică 32;
  • Nr de comunicări (rapoarte) prezentate 4.

Interesul deosebit al participanților în cadrul Mesei rotunde „Diagnosticarea securității psihologices-a referit la securitatea psihologică în situația de criză mondială.

În urma dezbaterilor constructive s-a ajuns la următoarele concluzii:

Cuvânt de salut și prezentare introductivă

    • Moderatorul a subliniat importanța temei securității psihologice în contextul actual, având în vedere provocările din mediul educațional.
    • S-a evidențiat rolul proiectului de cercetare în identificarea soluțiilor practice pentru promovarea unui mediu educațional sigur.

      Prezentarea cercetării privind riscurile de violență în instituțiile de învățământ
      • Maria Țurcan, administrator AO „StopBullying,” a oferit detalii despre instrumentele și rezultatele cercetării privind prevenirea violenței.
      • Rezultatele demonstrează nevoia urgentă de implementare a unor politici clare de intervenție.

      Diagnosticarea profilului psihologic al cadrului didactic

        • Rita Ciuntu, psiholog școlar, a evidențiat utilizarea conceptului de „școală prietenoasă copilului” pentru a evalua implicarea emoțională a profesorilor.
        • S-a concluzionat că dezvoltarea competențelor emoționale ale cadrelor didactice este esențială.

        Securitatea psihologică a copiilor victime/martori ai infracțiunilor

          • Eugenia Timco a adus în discuție necesitatea unor metode de evaluare adaptate și sensibile la nevoile copiilor aflați în situații vulnerabile.
          • S-a propus elaborarea unor protocoale specifice de diagnostic și intervenție.

          Cerințe metodologice și instrumente pentru diagnosticarea securității psihologice

            • Viorica Adăscăliță, dr., conf. univ., a detaliat cerințele metodologice pentru evaluarea securității psihologice.
            • A fost prezentată o listă de instrumente standardizate care pot fi integrate în practica educațională.

            Discuții și concluzii generale

              • Participanții au discutat propunerile și au elaborat concluziile principale ale mesei rotunde.
              • Au fost formulate următoarele recomandări:
              • Crearea unui ghid metodologic pentru diagnosticarea securității psihologice.
              • Organizarea unor sesiuni de formare pentru profesori și psihologi școlari.
              • Continuarea cercetărilor pentru adaptarea instrumentelor de diagnostic la specificul local.

                Link către înregistrarea video, aici.

                Loading