Alfabetizarea terminologică între științificitate și practicabilitate

Profesorii de performanță au ales să fie pe data de 07.10.2022., în regim online, la Catedra de limbă și literatură română a Facultății de Filologie și Istorie a Universității Pedagogice de Stat  ,,Ion Creangă” din Chișinău, mai exact cu autoarele și formatoarele Proiectului   instituțional – „Alfabetizarea terminologică a elevilor de gimnaziu”, conferențiarele Olga Cosovan, Tatiana Cartaleanu, Aliona Zgardan și Olga Boz.

A fost un veritabil context  creativ de tip Conferință științifico-practică națională cu participare internatională, care a făcut apel epistemic și metodologic la ALFABETIZAREA TERMINOLOGICĂ, explicat prin însăși formula din titlul evenimentului – IMPERATIV AL SECOLULUI AL XXI – lea.

Domnul Adrian Ghicov, doctor habilitat, conferențiar universitar, șeful Catedrei de limba și literatura română a specificat, la inaugurare, faptul că dinamica limbilor și literaturilor în epoca globalizării e golită de sens gnoseologic fără aproprierea acestei competențe transversale, menită să acopere informarea și documentarea în expresia proxiologică a culturii generale a educabilului, în cazul  proiectului de față, – elevul de gimnaziu –  să-l ajute să înțeleagă, să perceapă, să conștientizeze ceea ce învață prin termeni de referință și- cel mai important – să semnifice realitatea prin aceștia.

Comunicatorii au determinat că platforma inter si transdisciplinară pe care o oferă spațiul aceste competențe transversale – alfabetizarea terminologică –  și ideogenia acestei competențe integrează perspectiva cognitivă, epistemologică, psihiologică, motivațională și emoțională a învățării limbilor și literaturilor în contextul european al celui de-al doilea deceniu al secolului al  XXI-lea.

Cei prezenți la conferință au generat idei științifice și au achiziționat practici importante pentru discursul  tematic pe care-l cercetează și-l realizează la clasă.

Cele trei cărți editate în contextul proiectului respectiv și manuscrisul cu Glosarul de termeni care-și așteaptă aprobarea în ședința Catedrei din luna octombrie curent constituie suportul complex oferit cadrelor didactice, masteranzilor și doctoranzilor pentru investigare și valorificare.

Loading