Un nou program de formare a cadrelor didactice finalizat cu succes: aplicarea cercetării în predare

Predarea bazată pe cercetare este o abordare pedagogică care pune accentul pe integrarea principiilor și practicilor de cercetare în procesul educațional. Această abordare este foarte importantă pentru modernizarea sistemului de învățământ universitar deoarece recunoaște interconexiunea dintre predare și cercetare, evidențiind beneficiile implicării studenților în procesul de învățare bazată pe probleme.

Scopul programului de formare profesională este de a optimiza metodologia predării în învățământul superior prin formarea deprinderilor metodologice a cadrelor didactice universitare pentru integrarea cercetării în predare și îmbunătățirea calității cursurilor predate la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău.

Programul și-a propus următoarele obiective:

– O1: A cunoaște stiluri de integrare a cercetării în predare;

– O2: A dezvolta instrumente de integrare a cercetării în predare;

– O3: A exersa metoda „studiul de caz”;

– O4: A exersa metoda „10 pași în designul de cercetare”;

– O5: A evalua bune practici de aplicare a cercetării în predare.

Programul de formare profesională a fost elaborat și realizat de Dr. Dorina BALTAG, cercetătoare de nivel postdoctoral la Institutul pentru Diplomație și Guvernanță Internațională în cadrul Universității Loughborough din Londra, Marea Britanie.

Activitățile de formare profesională s-au desfășurat în două sesiuni, care au integrat atât ore teoretice, cât și practice în perioadele 25-29 martie 2024 și 26-30 aprilie 2024. Participanții la cele două sesiuni de formare au fost divizați în 4 grupe a câte 15 cadre didactice, astfel încât grupurile să fie interdisciplinare și să faciliteze efectuarea lucrului individual și activitățile în echipe.

Metodologia programului s-a bazat pe postulatele Problem-Based Learning (PBL): învățarea bazată pe probleme, centrată pe student, care își are rădăcinile în psihologia învățării cognitive și în constructivism. Stilul pedagogic utilizat a reflectat premisa constructivistă conform căreia învățarea implică inevitabil construcția personală a cunoștințelor, realizată prin procese sociale și colaborative de învățare, care implică sarcini realiste și autentice.

Programul de instruire, construit pe bunele practici în predarea bazată pe cercetare din centre universitare recunoscute, precum: Universitatea Loughborough (Marea Britanie), Universitatea Kent-Bruxelles (Belgia), Universitatea Maastricht (Țările de Jos) a constat din: crearea de studii de caz pentru predare, evaluarea lucrărilor de cercetare ale studenților, implementarea celor 10 pași în designul cercetării și adaptarea acestor strategii la contextul Republicii Moldova și a avut un impact imediat asupra participanților.

Activitățile de instruire s-au realizat în cadrul subproiectului UPSC: „Asigurarea calității și relevanței formării profesionale a viitorilor pedagogi prin programe de studii inovative și conexe la piața muncii” (ACRVP), Proiectul Învățământul Superior din Moldova, implementat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, finanțat de Banca Mondială.

Loading