Rezultatele studiului de analiză a 45 de programe de licență și master din domeniul Științe ale Educației

La data de 22 martie 2024, Emilia GOGU, dr., conf. univ., dr., Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, Academia de Studii Economice din București, România, statistician, expert internațional în domeniul asigurării calității în învățământul superior, a prezentat rezultatele studiului de analiză exhaustivă a 45 de programe de studii superioare din domeniul Științe ale Educației, realizate în cadrul UPSC.

Studiul a vizat analiza exhaustivă în vederea îmbunătățirii calității și adaptării la necesitățile pieței muncii a 23 de programe de licență (de la formele de învățământ cu frecvență și învățământ cu frecvență redusă) și 22 de programe de master, selectate de la 6 facultăți ale UPSC: Facultatea de Științe ale Educației, Facultatea de Filologie și Istorie, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Facultatea de Psihologie și Psihopedagogie Specială, Facultatea de Arte Plastice și Design, Facultatea de Fizică, Matematică și Tehnologii Informaționale.

Studiul include patru componente-cheie:

1) Cadrul general, statistica științelor pedagogice în Republica Moldova, indicatorii de evaluare în conformitate cu Standardele și Liniile Directoare pentru Asigurarea Calității în Spațiul European al Învățământului Superior, metodologia de aplicare a indicatorilor, fundamentarea selecției celor 45 de programe de studii superioare, pentru care s-a ținut cont de mai multe criterii: încadrarea tuturor facultăților în studiu, respectarea proporției licență-master, repartizarea după formele de învățământ și după numărul de credite, minim două programe la nivel de facultate, programe cu numărul de studenți cel mai mare și cel mai mic, programe cu tradiție (minim 20 de ani) și programe noi dezvoltate;

2) Analiza datelor privind numărul studenților și dinamica absolvirii programelor de studii în perioada 2021-2023 și raportul de analiză despre evaluarea satisfacției studenților și absolvenților privind asigurarea calității în cadrul programelor de studii de licență și master din UPSC. În acest scop, în studiul de analiză au fost implicați 520 de studenți și absolvenți de la programele de studii superioare de licență (formele de învățământ cu frecvență și cu frecvență redusă) și master, care au fost solicitați să se pronunțe cu privire la calitatea programelor de studii din următoarele perspective: activitatea de învățare și predare, comunicarea și evaluarea, resursele didactice, baza tehnico-materială, modul de organizare a procesului educațional, rezultatele învățării. De asemenea, respondenții au definit ce înseamnă, în concepția lor, un student bun și un profesor bun, precum și nivelul de formare profesională raportat la cerințele pieței muncii;

3) Analiza datelor privind personalul academic care asigură programele de studii și evaluarea satisfacției cadrelor didactice privind asigurarea calității în UPSC. La studiu au participat 109 cadre științifico-didactice, care și-au exprimat opiniile cu privire la: facilitățile și infrastructura din universitate, satisfacția profesională, calitatea proceselor academice, finalitățile/ rezultatele învățării ale studenților, caracteristicile unui student bun și cele ale unui profesor bun și relația mediului academic cu piața muncii;

4) Analiza datelor despre evaluarea satisfacției angajatorilor privind asigurarea calității în învățământul superior, nivelul de pregătire profesională a absolvenților din domeniul Științe ale Educației, competențele necesare unei cariere pedagogice și dezvoltarea de noi programe de studii superioare în acord cu cerințele pieței muncii. În procesul de analiză au fost implicați 55 de respondenți din 49 de instituții de învățământ din țară (grupați după mediul de reședință: 23 – din mediul rural și 32  din mediul urban, cât și după tipul instituției: 24 – fiind reprezentanți din gimnazii, 21 – din licee, iar 10 – din alte instituții (MEC, direcții generale de învățământ ș.a.)

Studiul include, de asemenea, un set de indicatori propuși în evaluarea calității programelor de studii din domeniul Științe ale Educației, care vizează: gradul de competitivitate/ atractivitate la admitere, gradul de diversitate și de dezvoltare a programelor de studii, raportul dintre numărul de studenți și cadrele didactice și de cercetare titulare, resursele didactice realizate pentru procesul de predare-învățare, gradul de internaționalizare, mobilitățile academice, rata de absolvire și cea de angajare la finalizarea studiilor, continuitatea studiilor, stagiile de practică susținute de instituție, precum și mecanismele de sistematizare și comparare a programelor. La final, sunt prezentate constatările expertului rezultate din procesul de evaluare a programelor de studii, principiile, bunele practici și recomandările de îmbunătățire a calității programelor de studii superioare.

Rezultatele studiului au fost prezentate în ședință publică, la care au participat administrația universității, decani, șefi de catedre, responsabili de asigurare a calității, cadre didactice universitare, care asigură programele de studii evaluate. Studiul a fost realizat cadrul subproiectului UPSC: „Asigurarea calității și relevanței formării profesionale a viitorilor pedagogi prin programe de studii inovative și conexe la piața muncii” (ACRVP), Proiectul Învățământul Superior din Moldova, implementat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, finanțat de Banca Mondială.

Loading