„Știință și educație: noi abordări și perspective” este genericul Conferinței Științifice Internaționale organizate de Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău în perioada 21 – 22 martie 2024. Evenimentul științific desfășurat în format mixt a fost consacrat problemelor actuale, realizărilor și perspectivelor de dezvoltare în cadrul științelor sociale, umanistice, exacte, al științelor naturii și artelor. La eveniment, au participat cadre științifico-didactice, didactice și de cercetare din Republica Moldova și din mai multe instituții de învățământ superior din România, Ucraina, SUA, Franța, Italia, Polonia, Marea Britanie.
În deschiderea oficială a conferinței, dna Alexandra BARBĂNEAGRĂ, dr., conf. univ., Rectorul UPS „Ion Creangă” din Chișinău, dna Diana ANTOCI, dr. prof. univ., prorector pentru cercetare, UPSC, R, Moldova, dl Vitaly KOTSUR, dr., prof. univ., Rectorul Universității „Hryhorii Skovoroda” din Pereiaslav, Ucraina, Sergiu BACIU, dr. hab., prof. univ., Secretar general al Agenției Naționale de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, R. Moldova și Nelly ȚURCAN, dr. hab., prof. univ., Institutul de Dezvoltare a Societății Informaționale au salutat participanții.
Conform programului, a urmat ședința în plen, în cadrul căreia au fost prezentate mai multe comunicări tematice. Subiecte precum: „Rolul Științei Deschise în universități: o foaie de parcurs pentru schimbare”; „Înapoi în viitor: predarea în secolul XXI”; „Pregătirea specialiştilor în domeniul asistenţei medicale în instituţiile de învăţământ superior în condiţii de război”; „Perspective teoretico-praxiologice pentru cunoașterea și recunoașterea valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale”; „ Un poet cu origini basarabene: Emil Brumaru”; „Cetatea Tighina-Bender – între istorie și propagandă” au prezentat un deosebit interes participanților.
Ulterior, conferința și-a desfășurat lucrările în baza celor 16 secții tematice prestabilite: Psihologia contemporană: provocări și perspective; Abordări ale psihopedagogiei și psihopedagogiei speciale în educația modernă; Asistență psihosocială: studii și aplicații; Ştiinţe ale educaţiei și management; Inovații sociale, educaționale și culturale în contextul provocărilor contemporaneității; Pedagogia învăţământului primar; Dinamica studiului limbii și literaturii române din perspectiva politicilor europene pentru limbi și literaturi materne; Axe valorice ale educației interculturale, multiculturale si multilingve în context universitar; Abordări, concepte, preocupări contemporane ale științelor socioumane; Inovații în artele plastice, educația artistică și tehnologică în învățământul superior; Perspective multidimensionale asupra educației multilingve: provocări, oportunități și inovații; Probleme actuale ale didacticii limbilor romanice și germane; Abordări moderne în didactica științelor exacte; Istorism și folclor matematic; Probleme actuale ale didacticii geografiei. Abordări interdisciplinare în predarea și învățarea disciplinelor biologice și chimice; Rolul Bibliotecii Universitare în promovarea Științei Deschise.
La evenimentul științific, desfășuratîn format mixt, au participat peste 380 cercetători, cadre științifico-didactice, didactice, doctoranzi din 12 țări.