În data de 4 aprilie 2023, în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a avut loc Masa rotundă „Securitatea psihologică a studenților în contextul crizei mondiale”. Evenimentul se înscrie în proiectul ,,Aspecte psihosociale ale securității psihologice și manifestările ei în plan social la copii”, cu cifrul nr. 20.80009.0807.31, în colaborare cu catedra de Psihologie.
În cadrul Mesei rotunde „Securitatea psihologică a studenților în contextul crizei mondiale”, au participat 69 de persoane din Republica Moldova și România (Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea de Medicină și Farmacie „Nicolae Testimițanu”, Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea Americană din Moldova). Întrucât activitatea a fost realizată în format mixt, cu prezență online au fost 65 de participanți și fizic – 4. Au fost prezentate 4 comunicări tematice (rapoarte).
Interesul deosebit al participanților, în cadrul Mesei rotunde „Securitatea psihologică a studenților în contextul crizei mondiale”, s-a referit la securitatea psihologică a studenților în situația de criză mondială, de profil informațional etc. În urma dezbaterilor constructive, s-a ajuns la următoarele concluzii:
- Revizuirea paradigmelor securitate psihologică, siguranță psihologică, stres psihologic, criză informațională etc. prin prisma psihoterapiei integrative.
- Formarea competențelor, abilităților practice de reziliență și rezistență la stres; de îngrijire a propriei persoane și a colegilor în vederea gestionării și diminuării stresului.
- Securitatea psihologică, ca fenomen socio-cultural, necesită o abordare multiaspectuală și integrează multe aspecte ale realității sociale contemporane.
- Oamenii se simt în securitate psihologică atunci când nu le este amenințat Eul, imaginea proprie, nu sunt criticați cu răutate, când există condiții de viață necesare pentru echilibrul sufletesc și dezvoltare. Securitatea psihologică a copilului și asigurarea sentimentului de protecție îi revine mediului familial.
În urma celor menționate, au fost trasate unele idei de perspectivă:
- asigurarea studenților cu materiale teoretico-didactice, practice în vederea gestionării și diminuării stresului;
- promovarea unui mod de viață responsabil de propria securitate psihologică, grija de sine;
- oferirea tehnicilor de lucru cu copii abuzați fizic și neglijați;
- oferirea suportului psihologic studenților, cadrelor didactice la solicitare, în scop de securizare.