În perioada 3 februarie 2023, în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a avut loc Mesa rotundă „Asistența socială a copiilor aflați în insecuritate psihologică” organizată de către Catedra Asistență Socială a Facultății Psihologie și Psihopedagogie Specială, UPSC, în colaborare cu CCF MOLDOVA, Centrul Național de Resurse NEOVITA și se înscrie în proiectul: Aspecte psihosociale ale securității psihologice și manifestările ei în plan social la copii. cifrul proiectului: 20.80009.0807.31
În cadrul Mesei rotunde „Asistența socială a copiilor aflați în insecuritate psihologică”
au participat 101 de persoane din Republica Moldova și România
Nr de participanți unici cu prezență online -101
Nr de comunicări (rapoarte) prezentate -3
Interesul deosebit al participanților în cadrul Mesei rotunde „Asistența socială a copiilor aflați în insecuritate psihologică”:
- Conceptul de securitate psihologică;
- Securitatea psihologică ca o formă a „stării de bine” ( „well-being”);
- Asistenta multisectorială în asigurarea bunăstării familiilor cu copiii aflate în situație de risc;
În urma dezbaterilor constructive s-a ajuns la următoarele concluzii:
1. Noțiunea de securitate se află într-o corelație directă cu termenul de atașament. Necesitatea de securitate este fundamentală anume din copilărie, deoarece poate avea un impact deosebit asupra formării personalității copilului. În acest sens, membrii familiei sau persoanele de referință au un rol esențial în dezvoltarea atașamentului copilului, deoarece comportamentul și exprimările lor la răspunsurile emoționale ale copilului creează premise pentru formarea unui sentiment de securitate sau de insecuritate.
2. Fenomenul abuzului asupra copilului este unul complex, determinat de diverse cauze și poate avea mai multe forme de manifestare (fizic, emoțional, sexual sau prin neglijare). Consecințele imediate și nerecuperate ale acestuia devin consecințe pe termen lung, care afectează viața adultului. Totodată, copiii abuzați de către părinți sau de către alte persoane de referință trăiesc emoții complexe. Neputința de a se proteja în copilărie duce la apariția unui dezechilibru emoțional, fapt care influențează direct personalitatea copiilor, modul de exprimare și de exteriorizare emoțională, reziliența la stres, cauzând consecințe pe plan relațional, de limbaj ori handicap social, care, la rândul lor, se vor răsfrânge asupra construirii identității și adaptării la noile condiții de trai în perioada de maturitate sau vor cauza preluarea comportamentelor prin diverse strategii de coping maladaptative.
În urma celor menționate au fost trasate unele idei de perspectivă:
– investigarea detaliată a securității psihologice la copii – victime ale abuzului fizic, emoțional, sexual și prin neglijare, precum și evaluarea, reabilitarea prin psihoterapie a acestora;
– studiul corelației dintre stilurile de educație ale părinților și securitatea psihologică;
– cercetarea transmiterii transgeneraționale a securității psihologice;
– investigarea securității psihologice în mediul școlar.