Conferința Științifică Internațională „Abordări inter/transdisciplinare în predarea științelor reale (concept STEAM)”, ediția a IV-a

Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău și Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul” a organizat în perioada 1 – 2 noiembrie 2024 a IV-a ediție a Conferinței Științifice Internaționale „Abordări inter/transdisciplinare în predarea științelor reale (concept STEAM)”, dedicată memoriei Profesorului universitar Andrei HARITON.

Conferința s-a desfășuratîn cadrul facultății de Fizică, Matematică și Tehnologii Internaționale (FMTI) a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău cu sprijinul logistic al facultății de Biologie și Chimie și al facultății de Geografie.

Evenimentul a trezit un interes sporit pentru tematica abordată, astfel încât la el au participat peste 500 de cercetători – reprezentanți ai mediului academic universitar și preuniversitar din 8 țări: Republica Moldova, România, Ucraina, Turcia, Spania, Noua Zeelandă, Marea Britanie, Italia.  

În cadrul sesiunii de deschidere a conferinței au venit cu un cuvânt de salut: Liubomir CHIRIAC, dr. hab. – președintele Comitetului Organizatoric; Alexandra BARBĂNEAGRĂ, dr. conf. univ. – rector al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău (UPSC); Valentina CHICU, dr. conf. univ. – consilier al Președintelui Republicii Moldova în domeniul educației și cercetării; Inga ȚIȚCHIEV, dr., conf. univ. – director al Institutului de Matematică și Informatică „Vladimir Andrunachievici”, Universitatea de Stat din Moldova; Eduard COROPCEANU, dr., prof. univ. – director al  Institutului de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic  pentru Cercetare și Dezvoltare, UPSC.

Vorbitorii au menționat importanța acestei conferințe internaționale pentru creșterea nivelului profesional al cadrelor didactice, al cercetătorilor din domeniul Educației și au punctat semnificația acestui eveniment din perspectiva dezvoltării  și modernizării sistemului educațional din Republica Moldova. De asemenea s-a punctat necesitatea implementării conceptului STEAM în scopul creșterii interesului pentru științele reale și îmbrățișarea ulterioară a elevilor/studenților a unei cariere STEAM. 

În cadrul sesiunilor plenare au luat cuvântul cunoscuți cercetători și profesori de la prestigioase centre universitare din Europa. Astfel, au fost prezentate rapoarte științifice de excepție, de către: Laurențiu CALMUȚCHI, dr. hab., prof. univ., UPSC; Sergiy KLYMCHUK, dr., prof. univ., Departamentul de Științe Matematice, Director fondator al STEM Tertiary Education Center (STEM-TEC), Universitatea de Tehnologie Auckland, Noua Zeelandă; Nil Yildiz DUBAN, dr., pro. univ., Afyon Kocatepe University, Turcia; Larisa DUNAI, dr.. prof. univ., Universitatea Politehnică din Valencia, Spania; Valeriu CABAC, dr., prof. univ., Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, Centrul de Resurse de Formare Educație Continuă;  A. DAVIDENCO, dr. hab., prof. univ. la Institutul Regional Pedagogic din Cernigov și Universitatea Națională „Taras Shevchenco” din Kiev, Ucraina; Ion ACHIRI, dr., conf. univ., UPSC; Mihai TERENTI, dr., lector univ., Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, România.

În cadrul Conferinței a fost organizată o sesiune de comemorare și omagiere a  profesorului universitar Andrei Hariton. La deschiderea sesiunii de comemorare au vorbit dr., conf. univ. Andrei Braicov; dr. hab., prof. univ. Liubomir  Chiriac; dr., conf. univ. Igor  Postolachi; dr., conf. univ. Dorin Afanas; dr., conf. univ. Raisa Covricova; dr., conf. univ. Tatiana Velicova; dr., conf. univ. Lidia Calmuțchi; dr., conf. univ. Ion Cojocaru.

Vorbitorii au punctat mai multe date interesante care țin de activitatea metodică-științifică a Profesorului Andrei Hariton.

Andrei HARITON (n. 23 februarie 1933, d. 28 aprilie 2024) a studiat la Școala Pedagogică din Orhei în perioada 1949-1953. După absolvire merge în satul Obileni, raionul Cărpineni, unde este șef de studii și profesor de matematica, 1953-1954,. În anul 1958-1959, devine profesor de matematică si didactica matematicii la școala Pedagogică din Soroca. În perioada 1954-1958 studiază în cadrul UPSC, facultatea de Matematică. În anul 1959 vine în cadrul  Institutului Pedagogic „T. G. Șevcenco” din Tiraspol (IPȘT).  În perioada 1959-1962, este asistent, lector superior și prodecan la Facultatea Fizică și Matematică, (IPȘT). În anul 1962-1965, își face aspirantura la Institutul Pedagogic din Moscova. În anul 1967 susține cu succes teza de doctor în științe. În perioada 1967 – 1971 este decan al facultății de Fizică și Matematică. Din anul 1971-1978 lucrează în calitate de  prorector pe știință, (IPȘT). Este rector IPȘT în perioada 1978 – 1987 și ulterior  rector al Institutului de Perfecționare al Cadrelor Didactice în perioada 1989 – 2003. În anul 1987-1988, profesor la Catedra de Matematică la Institutul de perfecționare din Chișinău.  Șef al catedrei Didactica Matematicii, Fizicii și Informaticii a Universității de Stat din Tiraspol (UST) în perioada 2003 – 2015. Din anul 2015-2019, este profesor la Catedra Didacticii Matematicii. De menționat faptul că Dl A. Hariton este primul profesor universitar în domeniul Didacticii Matematicii.  

Un rol important în dezvoltarea didacticilor științelor reale și pregătirea cadrelor de calificare înaltă l-a avut profesorul universitar Andrei Hariton, care în cooperare cu academicianul Mitrofan M. Cioban și profesorul universitar Ilie Lupu, în anul 2002, au constituit Școala Doctorală ,,Teoria și metodologia instruirii” din cadrul UST (cu sediul în Chișinău), unica în acest domeniu în Republica Moldova. Grație cercetărilor avansate în domeniul didacticii, în cadrul Universității de Stat din Tiraspol a fost fondat unicul seminar științific de Profil și Consiliul Științific Specializat în domeniul didacticii științelor exacte și ale naturii în Republica Moldova. Astfel, pe parcursul ultimii 20 de ani de activitate, în cadrul Școlii doctorale, au fost susținute circa 49 de teze doctor în științe. Un rezultat frumos pentru Școala doctorală și un rezultat excelent pentru știința pedagogică din țara noastră.

În cadrul Conferinței, timp de două zile,  au activat 4 secții, în care s-au ținut circa 111 rapoarte științifice:

  1. Abordări inter/transdisciplinare în studierea matematicii (concept STEAM); Moderator Dorin Afanas, dr., conf. univ.;

2. Studierea informaticii și tehnologiilor informaționale din perspectiva STEAM; Moderator Maria Pavel,dr., conf. univ.;

3. Implementarea inter/transdisplinaritații în procesul de predare-învățare a fizicii și științelor tehnice (concept STEAM); Moderator Igor Postolachi, dr., conf. univ.;

4. Integrarea STEAM în procesul de studiere a biologiei, chimiei și geografiei;       Moderator Lucia Căpățână, dr. conf. univ. și Sofia Grigorcea, dr., conf. univ.

„Vrem să credem că această conferință va deveni una tradițională în spațiu nostru educațional și va genera soluții practice privind dezvoltarea și implementarea metodologiei studierii științelor reale. În cadrul celei de-a IV ediții a Conferinței Internaționale au fost prezentate 111 rapoarte științifice care au trezit un interes sporit referitor la aplicarea practică a conceptului STEAM. În contextul dat: nouă rapoarte au fost ținute în plenara mare de profesorii invitați de la Universitățile prestigioase din Europa, circa 36 de rapoarte au fost prezentate la I secție, 23 de rapoarte la secția II, 21 de rapoarte la secția III și 23 de rapoarte la secția IV. În cadrul fiecărei secții au fost examinate  noi abordări metodice și produse didactice care ar putea să contribuie la creșterea interesului elevilor și studenților privind studierea științelor reale.” a declarat Liubomir Chiriac, dr. habilitat, profesor universitar, președintele Comitetului Științific.

Sergiy Klymchuk, dr. habilitat, prof. universitar, Universitatea de Tehnologie Auckland, Noua Zeelandă, a menționat: „Conceptul STEAM este unul foarte atractiv pentru tineri și popular în mediul universitar. Îmi pare bine că mi-am adus contribuția la  desfășurarea conferinței respective. Felicit organizatorii Conferinței STEAM, desfășurată în  cadrul facultății FMTI, UPSC.”

Ziua a doua a conferinței, cu susținerea logistică a dlui Sergiu HANGANU, s-a desfășurat în comuna Lalova (r. Rezina), localitatea de baștina a Profesorului Andrei Hariton.

Volumul de lucrării științifico-metodice prezentate și cadrul conferinței și acceptate spre publicare va fi accesibil online pe site-ul UPSC.

Conferința științifică internațională „Abordări inter/transdisciplinare în predarea științelor reale (concept STEAM)”, ediția a IV-a a fost organizat în cadrul proiectului de cercetări științifice „Metodologia implementării  TIC in  procesul de studiere a științelor reale din perspectiva conceptului STEAM și Inteligenței Artificiale”, codul 040101, din cadrul Programului instituțional de cercetare (2024 – 2027), aprobat prin Ordin MEC nr. 102 din 01.02.2024.

Loading