Skip to content

UPSC, la Academia de toamnă: Tradiția germanității în Dobrogea, România

Departamentul de Literatură și Studii Culturale al Facultății de Litere din cadrul Universității Transilvania din Brașov, în parteneriat cu Centrul de cercetare și documentare pentru germaniștii din Dobrogea al Facultății de Litere a Universității „Ovidius” din Constanța și cu Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, organizează, cu sprijinul financiar al Departamentului pentru Relații Interetnice, în perioada 24–28 septembrie 2025, Academia de toamnă cu tema: „Tradiția germanității în Dobrogea”.

La ediția din acest an vor participa studenți de la Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea „Ovidius” din Constanța, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău și Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți.

Despre germanii din Dobrogea se știe foarte puțin. Un sondaj realizat în 2017 de un grup de studenți și profesori ai Facultății de Litere a Universității „Ovidius” din Constanța a arătat că populația orașului fie nu era conștientă că această comunitate a locuit timp de un secol în Dobrogea, fie o confunda cu germanii stabiliți în Constanța și în împrejurimi, veniți din Banat și Transilvania sau din alte țări vorbitoare de limbă germană.

Primii țărani germani au sosit în Dobrogea în anul 1841, venind din așezările germane din Basarabia și stabilindu-se la Măcin. La acea vreme nu exista încă o politică de colonizare, Dobrogea fiind un ținut puțin populat și arid. Coloniștii dobrogeni nu au venit direct din Germania; drumul lor a trecut mai întâi prin Prusia Occidentală și Marele Ducat al Varșoviei, până în Imperiul Rus. Cele mai multe colonii germane au fost întemeiate în Basarabia și în sudul Imperiului Rus, de unde ulterior un număr important de familii s-au mutat în Dobrogea.

Prin această Academie de toamnă ne propunem să îi motivăm pe studenți să cunoască și să aprofundeze legătura dintre Dobrogea, Basarabia și cultura germanității. Toate activitățile propuse vor contribui la consolidarea unei axe de rezonanță față de o temă esențială pentru înțelegerea fenomenelor de multi- și interculturalitate.

Loading