La 25 noiembrie 2025 a avut loc lansarea exercițiul de evaluare a gradului de pregătire a Republicii Moldova în domeniul Inteligenței Artificiale cu utilizarea Metodologiei de Evaluare a Pregătirii (Readiness Assessment Methodology, RAM) elaborată de UNESCO. Evenimentul a reunit experți UNESCO cu experți din diverse domenii din Republica Moldova pentru a discuta asupra subiectului privind dezvoltarea și utilizarea inteligenței artificiale în Republica Moldova și cum aceasta se aliniază la valorile fundamentale ale drepturilor omului, diversității și sustenabilității mediului. Astfel, s-a dat startul consultărilor oficiale pe acest subiect cu instituții din multiple domenii, inclusiv din domeniul educației.
În această ordine de idei, la 26 decembrie 2025 în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău (UPSC) au fost demarate discuții privind gradul de pregătire a UPSC în domeniul inteligenței artificiale în conformitate cu Recomandarea UNESCO privind Etica Inteligenței Artificiale. La eveniment au fost prezenți experții: Camilo Sarmiento, Associate Programme Specialist, UNESCO AI Ethics Unit, Social and Hunam Sciences; Veronica Crețu, expert UNESCO, absolventă UPSC; Andrei Ciobanu, asistent colectare date RAM. Din partea UPSC, prezenți la discuții au fost: rectora Alexandra Barbăneagră; Angela Globa, prorectoră pentru digitalizare, comunicare, imagine și relații cu partenerii sociali; Lucia Cepraga, prorectoră pentru activitatea didactică; Diana Antoci, prorectoră pentru cercetare; Andrei Braicov, decanul facultății Fizică, Matematică și Tehnologii Informaționale (FMTI); Marcela Diță, prodecană a facultății Psihologie și Psihopedagogie Specială; Stela Gînju, șefă a Direcției Management Academic și Asigurarea Calității; Roman Cecan, șef al Direcției Tehnologii Informaționale (DTI); Victoria Calistru, vice-director CNIDE „Clasa Viitorului”; cadre didactice din cadrul catedrei Informatică și Tehnologii Informaționale; angajați ai direcției DTI și CNIDE, masteranzi de la facultatea FMTI.
Subiectele abordate s-au axat pe:
- strategiile de formare a cadrelor didactice pentru integrarea etică a AI în predare;
- inovarea curriculară și introducerea conceptelor de gândire critică digitală și pedagogie a AI;
- cercetarea în științele educației privind impactul AI asupra procesului de învățare și dezvoltare a copilului;
- pregătirea profesorilor pentru a aborda decalajele digitale și a promova echitatea în educația digitală;
- acte normative adoptate pentru integrarea etică a IA în educație etc.










![]()
