Rezoluția Conferinței științifice internaționale „Învățământul superior: tradiţii, valori, perspective”, organizată la 1-2 octombrie 2022

În perioada 1-2 octombrie 2022, în cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a avut loc Conferinţa ştiinţifică internaţională „Învățământul Superior: Tradiţii, Valori, Perspective”, care oferă oportunitatea de a disemina experiențele, bunele practici, rezultatele de anvergură atestate de către experții naționali și internaționali din domeniul științelor exacte, socio-umaniste, ale naturii, ale educației, actanți ai învățământului general și superior, reprezentanți ai organizațiilor de cercetare, ai factorilor de decizie la nivel de politici educaționale.

În cadrul Conferinţei ştiinţifice internaţională „Învățământul Superior: Tradiţii, Valori, Perspective” au participat aproximativ 300 de persoane din Republica Moldova, România, Ucraina, Rusia, Sri Lanka în cele 3 secții (Științe Exacte și ale Naturii, Științe Sociale și Economice, Științe Umaniste și Arte).

Participanții au prezentat comunicări în baza experiențelor didactice, rapoarte științifice ale cercetărilor realizate, s-au implicat activ în examinarea problemelor actuale pentru sistemul de educație nu doar la nivel național, dar și internațional.

Interesul deosebit al participanților în cadrul ședințelor plenară și în secții a scos în evidență problemele actuale ale sistemului de învățământ, societății cu identificarea unor soluții la problemele și provocările constatate din perspectiva domeniilor științelor reale, umaniste, ale educației, naturii, sociale, arte etc., precum și studiul utilizării platformelor educaționale în studierea matematicii, chimiei; prelucrarea modelului digital în spațiile verzi din Oltenia, prin metoda GIS; dezvoltarea gândirii spațiale geografice la elevi; perspectivele lecțiilor de informatică bazate pe utilizarea portofoliului digital, factorii favorizanți ai succesului școlar; dezvoltarea motivației pentru învățare la tânără generație; formarea comportamentului prosocial; valorificarea consilierii în soluționarea diverselor probleme de ordin psihosociopedagogic; dezvoltarea personală și profesională a variilor categorii de subiecți; asigurarea stării de bine a actanților sistemului educațional; formarea și dezvoltarea competențelor inter- și transdisciplinare de rând cu cele de specialitate în procesul de formarea profesională inițială și continuă a cadrelor didactice; digitalizarea instituțiilor de învățământ superior pentru a oferi profesorilor și studenților accesul la varii informații, formând și valorificând competențele digitale; teoria rezultantei (R) aplicată cu succes la pregătirea elevilor dotați la matematică pentru concursuri și olimpiade (locale, raionale, republicane, regionale și internaționale) și în studierea lumii organice (vegetală și animală), a celei fizice, chimice, sociale (în economie, politică, drept etc.) poartă un caracter general și poate fi considerată ca fiind una universală. Au fost puse în discuție probleme importante și semnificative pentru mediul academic privind specificul tehnicilor picturale moderne în cadrul orelor de educație plastică în ciclul primar; proiectele educaționale școlare: provocări, colaborări, rezultate.

Lucrările au derulat într-o atmosferă destinsă, cu atenția concentrată asupra expunerilor, urmate de întrebări, discuții, comentarii și sugestii.

În urma dezbaterilor constructive s-a ajuns la următoarele concluzii:

  • Revizuirea paradigmelor educației și a formării digitale a devenit o necesitate pentru procesul instructiv-educativ și dezvoltarea competențelor digitale pentru toți actorii educaționali.
  • Formarea valorilor în spiritul culturii naționale prin abordarea conceptuală, metodologică a acestora, utilizând strategii didactice interactive în cadrul procesului instructiv-educativ devine actuală în sfera disciplinelor socio-umaniste la nivel național și internațional.
  • Transmiterea și asimilarea competenței metacognitive contribuie la operaționalizarea competenței a învăța să înveți, una dintre cele opt competențe-cheie europene și se bazează pe relația dintre cadru didactic-elev.
  • Din perspectiva necesităților pieței muncii, a prevederilor documentelor de politică educațională, normative este necesar de a diversifica oferta educațională a instituțiilor superioare de învățământ.
  • În contextul provocărilor societale managementul carierei în dezvoltarea personală a cadrelor didactice vizează resurse și oportunități de dezvoltare continuă a procesului de proiectare și implementare a scopurilor, obiectivelor, strategiilor şi planurilor care să permită organizației să-şi satisfacă necesitățile de resurse umane.
  • Între activitatea de educație și activitatea de cercetare există raporturi comune și specifice; unitatea constă în faptul că atât educația ca fenomen socio-uman, cât și cunoașterea/cercetarea științifică pedagogică sunt direcționate spre realizarea unui ideal/scop general comun – formarea/autoformarea și dezvoltarea/autodezvoltarea permanentă a personalității și societății sub toate aspectele sale structural.

În urma celor menționate au fost trasate unele idei de perspectivă:

  • asigurarea transferului în practica educațională a rezultatelor cercetărilor întreprinse în domeniul științe ale educației, psihologiei, științelor naturii etc. în vederea sporirii calității tinerii generații;
  • promovarea cercetărilor cu caracter integrat, inter – și transdisciplinar, cu evidențierea raporturilor cauzale și de integrare a elementelor mediului, a realității naturale, sociale și umane;
  • promovarea cercetărilor pe dimensiunea didacticilor particulare, cu legături între diferite domenii ale cunoașterii (chimie, biologie, geografie, matematică, informatică) și procesul educațional;
  • susținerea tinerilor cercetători care își aduc contribuția în soluționarea unor probleme de actualitate și de relevanță majoră pentru învățământul și societatea contemporană;
  • avansarea unor teme atractive de cercetări teoretico-aplicative cu caracter interdisciplinar pronunțat;
  • identificarea noilor soluții, modele și strategii ce pot contribui la dezvoltarea durabilă a sistemului educațional actual;
  • asigurarea unui proces de cercetare bazat pe excelență, integrat în circuitul internațional de cercetare și orientat spre satisfacerea necesităților crescânde ale societăți;
  • identificarea celor mai eficiente tehnologii, instrumente, tehnici educaționale în contextul promovării valorilor general-umane;
  • continuitatea organizării și desfășurării Conferinţei Ştiinţifice Internaționale „Învățământul Superior: Tradiţii, Valori, Perspective” consacrate fondării învățământului superior în Republica Moldova ca manifestare științifică internațională.

Rezoluția Conferinței științifice internaționale „Învățământul superior: tradiţii, valori, perspective”, organizată la 1-2 octombrie 2022, format PDF, aici.

Conferința a fost înregistrată video și poate fi urmărită aici.

Loading